وبلاگيان وبلاگيان .

وبلاگيان

انواع سنگ هاي رسوبي - شفيعي

انواع سنگ هاي رسوبي

انواع سنگ هاي رسوبي بر حسب منشأ تشكيل و تركيب شيميايي به شرح زير تقسيم بندي مي شوند:

1- سنگهاي تخريبي (Trigenous Rocks): سنگهايي هستند كه از خرده ها و ذراتي كه از تخريب و انهدام ساير سنگها حاصل شده اند بوجود آمده اند. مثل ماسه سنگ، گلسنگها، رس سنگها

2- سنگهاي سيليسي (.Siliceous R): سنگهايي هستند كه در تركيب شيميايي آنها سيليس فراوان است . مثل سنگ چرت .

3- سنگهاي كربناته (.Carbonaters R): در اين دسته سنگها، كربنات كلسيم (كاني كلسيت و يا دولوميت ) فراواني وجود دارد مثل سنگهاي آهكي

4- سنگهاي تبخيري (.Evaporties R) : در تشكيل اين دسته سنگها فعل و انفعالات شيميايي موثرند و چون در اثر تبخير آب دريا حاصل شدهاند آنها را سنگهاي تبخيري ناميده اند، مثل سنگ نمك، سنگ گچ .

5- سنگهاي ارگانيك (.Organic R ): در تشكيل آنها موجودات زنده اعم از گياهان و يا جانوران بكار رفته است .

به طور كلي سنگ هاي رسوبي به دو دسته سنگهاي رسوبي تخريبي (آواري) و سنگهاي رسوبي غير آواري (شيميايي زيستي) نيز تقسيم بندي ميكردند كه در ذيل به تشريح هريك از دسته هاي مذكور پرداخته ميشود.

انواع سنگ هاي رسوبي

1- انواع سنگ هاي رسوبي آواري با دانه هاي متصل

– كنگلومرا: اين نوع سنگ از سيمان شدگي ذرات درشت رسوبي (بزرگتر از 2mm و گردشدگي خوب ) و با زمينهاي از ماسه و رس تشكيل شده است.

قلوه سنگها و ريگهاي موجود دركنگلومرا ممكن است از جنس هركاني يا سنگي باشند ولي اغلب از مواد مقاوم مثل كوارتز هستند.

عواملي مثل جريانهاي سريع آبهاي جاري و امواج سهمگين كه مي توانند قطعات درشت را حمل كنند آنها را تا مسافتي كه براي گرد شدن كافي باشد، حمل مي نمايد.

نهشته هاي كنگلومرا اغلب در مخروط افكنه بستر رودخانه ها و ساحل درياها يافت مي شود.

– برش : اين نوع سنگها از سيمان شدگي ذرات درشت و زاويه دار، با زمينهاي از ذرات ريز تشكيل ميشوند.

ذرات برش جورشدگي ضعيف دارند و از آنجاكه ذرات درشت و زاويه دارند بنابراين فاصله حمل آنها كم بوده است .

برشها اغلب از تجمع رسوبات در اثر زمين لخزش يا خرد شدن سنگها در امتداد سطح گسلها و سيمان شدگي بعدي آنها ايجاد شده اند.

اندازه ذرات رسوبي در برشها همانند كنگلومراها بيش از ٢ ميليمترميباشد.

– ماسه سنگها: اين نوع سنگ از سيمان شدگي ذرات ماسه (ذرات بين١ تا ٢ ميليمتر) تشكيل شده اند. كوارتز ازكانيهاي اصلي ماسه سنگها است و درتركيب آنها ممكن است فلدسپات، ميكا و انواع ديگر كانيها وجود داشته باشد.

سيمان اصلي ماسه سنگها كربنات كلسيم و سيليس مي باشد.

جورشدگي وگردشدگي ذرات در ماسه سنگهاي مختلف، متفاوت است.

اغلب ماسه سنگها لايه لايه بوده و با توجه به نوع سيمان و وجود ناخالصي ها به رنگهاي متفاوت ديده مي شوند. نهشتههاي ماسه سنگي در محيطهاي مختلف از جمله سواحل دريا، تلماسه، دشت سيلابي و دلتا تشكيل مي شوند.

انواع سنگ هاي رسوبي

 

انواع مهم ماسه سنگها عبارتند از :

– ماسه سنگ كوارتزي (داراي بيش از ٩٥ درصد دانه هاي كوارتز)
– آركوز (حداقل داراي ٢٥ درصد فلدسپات )
– گريواك (واحد قطعات سنگي و مقدار زيادي رس وكوارتز هستند. جورشدگي آنها بد و بيش از ٢٥ درصد رس دارند.)

لاي سنگ (سيلت استون ) (siltstone) : اين نوع سنگها اغلب از ذرات سيلت، كه درشت تر از ذرات رس ميباشد، تشكيل شده است . لايه بندي نازك يا تورق پذيري شيل را ندارند.

حداقل ٥٠ درصد موادي كه اين سنگ را تشكيل ميدهند قطري بين١ تا ١ ميليمتر دارند.

رس سنگ (claystone ) : به سنگ رسوبي آواري كه صرفأ حاوي ذرات در ابعاد رس مي باشد،اطلاقميگردد.

شيل (shale) : اين نوع سنگها از تراكم ذرات رسوبي دانه ريز (در حد سيلت و رس، كه اغلب ازكانيهاي رسي كوارتز و ميكا) تشكيل شده است .

شيل ها فشودگي و استحكام زيادي ندارند، حالت لايه لايه اي داشته و به همين جهت به سهولت ورقه ورقه مي شوند.

رنگ شيل بستكي به ناخالصي هاي آن دارد. وجود كلسيت و سيليس به رنگ روشن، تركيبات آهني قرمز و مواد الي آن را به رنگ خاكستري تا سياه در مي آورد.

اغلب شيل ها از تجمع تدريجي ذرات در محيطهاي نسبتًا آرام رسوبي نظيركولابها، درياي كم عمق، درياچه ها و دشت سيلابي تشكيل شده اند.

گلسنگ (mudstone ) : از ذرات تقريبًا مساوي سيلت (لاي ) و رس تشكيل شده و مانند شيل دانه ريز و لمس صاف دارند، ولي فاقد تورق پذيري و لايه بندي نازك است و به صورت توده اي مشاهده مي شوند.

مارن : مخلوطي ازكلسيت (CaCO3) و رس مي باشدكه مقداركلسيب آن بين ٦٥% ٣٥% و به طور غالب از رسوبات منفصل است و چنانچه سنگ شدگي در آنها به خوبي صورت گرفته باشد به آن مارل استون ميگويند.

مارن ها منشاهاي مختلف از جمله محيط هاي دريايي تخريبي، آلي، شيميايي و بيوشيميايي دارند.

انواع سنگ هاي رسوبي

2- سنگ هاي رسوبي شيميايي و زيستي – انواع سنگ هاي رسوبي

سنگهاي كربناته

سنگ آهك :

سنگهاي آهكي جزء فراوانترين سنگهاي رسوبي شيميايي محسوب مي شوند.

سنگ آهكها اغلب در اثر عمل و فعاليت جانداراني مثل مرجانها و جلبكها در آب هاي كم عمق دريا ته نشست شدهاند.

سنگهاي آهكي اسكلتي از سيمان شدگي قسمتهاي سخت بي مهرگان مثل نرم تنان (Mollusca) و مرجانها تشكيل شده اند و سيمان اغلب آنها ازكلسيت ريز بلور است .

صدفهاي آنها قابل مشاهده است و در درياهاي كم عمق وگرم كه جانداران فراوان هستند، تشكيل مي شوند.

به طوركلي يكي از راههاي شناسايي سنگهاي آهكي آن است كه، با چاقوي معمولي خط برمي دارند (به علت اينكه سختي كاني كلسي ٣ مي باشد)، با اسيدكلريدريك رقيق مي جوشند و قطعات شكسته شده آنها لبه تيز دارند.

تاكنون تقسيم بنديهاي مختلف و متنابهي (به دليل اهميت سنگهاي كربناته ) براي اين دسته از سنگها شده است .

معروفترين اين طبقه بندي ها متعلق به فولك (Folk )، دانهام (Dunham) مي باشد.

مادستون:

سنگهاي آهكيگلي هستند كه مقدار دانه هاي آنهاكمتر از ١٠ درصد است و مترادف با سنگهاي كلسي لوتايت هستند، با اين تفاوت كه مادسترن نمي تواند تركب كاني شناسي كلسي لوتايت دولوميت دار را داشته باشد و نيز منشا گل را كه ممكن است آواري باشد مشخص نمايد.

مادستون علاوه براينكه مشخص محيط رسوبي آب آرام است نشان دهنده عدم وجود ميكروارگانيسمهاي مولد دانه در آب نيزمي باشد.

وكستون :

سنگهاي آهكي گل داري هستندكه داراي بيش از ١٠ درصد دانه بوده و تقريباً هم ارز نامهاي كالكارنايت وكلسي لوتايت است .

پكستون :

سنگ آهك دانه داري است كه داراي گل كربناته مي باشد.

وجود دانه هاي مشخصه محيطهاي آشفته و مواج بوده و وجود گل نشانه محيطهاي واجد آب آرام است، لذا تفسير محيط روسوبي اين چنين سنگي كمي پيچيده به نظر مي رسد.

در اين نوع سنگ اندازه دانه ها به قدري است كه اكثر فضاهاي سنگ را در برگرفته و لذا دانه ها با هم در تماس بوده و در زمينه اي از ميكرايت قرار دارند.

گرينستون :

سنگهاي آهكي دانه دار فاقدكل كربناته است.

تجمع دانه ها به علت رسوب سريعشان عامل ايجاد اين نوع سنگ مي باشد.

در اين نوع سنگ آهك كه بسيار شبيه به پكستون است، اكثر فضاهاي سنگ را دانه هاي متصل به هم در بر ميگيرد با اين تفاوت كه به جاي گل كربناته (ميكرايت )، سيمان (اسپارايت ) فضاهاي بين دانه ها را پرميكند.

بانداستون :

باندستونها، سنگهاي آهكي با اجزاء به هم چسبيده و معموًلا از منشا ارگانيكي (مانند اسكلت آهكي مرجانها، االيت، خارپوستان و….) هستند كه به هنكام رسوب يافتن به صورت يكسري لايه هاي ضخيم و خيلي ضخيم درآمده اند.

توده اي بودن طبقات يكي از خصوصيات واضح اين دسته سنگهاي آهكي به شمار مي رود، اين نوع سنگ، به نامهاي شبيه كربناتهاي ريفي شكل، كربنات بيوهرمي، كربنات بيوژنيكي، كلسيليتايتو بايوليتايت نيزاطلاق مي شود.

سنگهاي آهكي بلورين :

در اين دسته سنگهاي آهكي بافت رسوبي غير قابل تشخيص بوده و در واقع سنگ به صورت يك توده سنگي آهكي كامًلا تبلور يافته ديده مي شود كه در آن دانه ها غير قابل تشخيص مي باشند و فقط سيمان (اسپارايت ) تشكيل شده است.

اين دسته سنگهاي آهكي در طبيعت به مقدار زياد ديده مي شوند.

دولوميت :

در اين نوع سنگها در اثر عبور محلولهاي منيزيم دار از سنگهاي آهكي، منيزيم جانشين قسمتي ازكلسيم كلسيت شده و دولوميت 2(CaMg(CO3 تشكيل مي شود.

اين فرآيند جانشيني سبب تبلور دوباره سنگهاي آهكي شده و با افزايش تخلخل در سنگ همراه است.

دولوميت ها 2(CaMg(CO3 شبيه به سنگ آهك معمولي اند، با اين تفاوت كه كمي تيره ترند، و اسيدكلريدريك سرد و رقيق بر آن بي اثر است ولي در اسيد غليظ و يا اسيدكلريدريك گرم و رقيق مي جوشند.

انواع سنگ هاي رسوبي

عواملي كه سبب ايجاد لايه هاي دولوميتي ميكردند عبارتند از:

شورابهاي غني از منيزيم كه در اثر تبخير آب دريا ايجاد شده اند، به داخل لايه هاي سنگ آهك نفوذ مي نمايند.

با بالا و پايين رفتن سطح آب دريا، واكنشهاي شيميايي بين آب شيرين زيرزميني با آب شور دريا، باعث تغيير سنگهاي آهكي موجود در اين منطقه مي شود.

كوكينا (لوماشل ): يك نوع سنگ آهك آواري سست و با سيمان ضعيف و متخلخل است كه تقريبًا به طوركامل از صدف يا قطعات صدف تشكيل شده است.

كوكينا نوع ويژه اي از سنگهاي تخريبي است كه در آن، قطعات سازنده خود از درون محيط رسوبي منشأ ميگيرند و حاصل فرسايش يافتكي و انتقال مواد از نقا ط ديگر نيستند.

سنگ آهك چاكي : نوعي سنگ آهك نرم، حفره دار و با يافت ظريف است كه از پوستههاي جانداران ذره بيني به ويژه روزنداران حاصل آمده است، رنگ طبيعي آن سفيد يا نخودي است و ممكن است مقادير مختلفي گل به همراه داشته باشد.

تراورتن : نهشته هاي تراورتن در چشمه ها و غارها تشكيل مي شود. تراورتن نوعي سنگ آهك است و از ويژگيهاي آن يكسري نوارهاي تيره و روشن است كه به علت وجود مقداركمي اكسيد آهن در زمان رسوبگذاري تشكيل مي شود.

3- سنگهاي سيليسي

چرت و فلينت : چرت و فلينت (سنگ چخماق ) سنگهاي سيليسي شيميايي فراواني هستندكه رنگ آنها ممكن است سفيد يا خاكستري، سبز، آبي، قرمز، زرد (يا سياه ) باشد.

اين نوع سنگها در زير ميكروسكوپ بافت رشته اي يا دانه اي از خود نشان مي دهند چرت و فلينت به صورت گرهكهايي در داخل سنگ آهك يافت مي شوند. اين دو نوع سنگ همانند اقسام ديگركوارتز داراي سختي ٧ و شكستگي صدفي اند.

4- سنگهاي تبخيري

سنگهاي رسوبي تبخيري از ته نشست كانيها (اغلب ازكلريدها و سولفاتها) در اثر تبخير آب درياها، درياچه ها وكولابهاتشكيل شده اند.

نهشته اي تبخيري نمايانگر رسوبات آب و هواي خشك يا نيمه خشك هستند.

سنگ نمك (NaCl): از بلورهاي ريز، متوسط و درشت كاني هاليت (NaCl ) تشكيل شده است سنگ نمك اغلب بي رنگ يا به علت وجود اكسيدهاي آهن، قرمز روشن ديده مي شود.

سنگ گچ: سنگ گچ از ته نشست شيميايي دوكاني ژيپس و انيدريت تشكيل مي شود.

به كاني ژيپس، سنگ گچ آبدار H2O,CaSO4 و به كاني انيدريت CaSO4 سنگ گچ بيآب نيز ميگويند.

سنگ گچ آبدار اغلب سفيد رنگ وگاهي به علت وجود مقداركمي اكسيد آهن به رنگ قرمز روشن ديده مي شود.

سختي آن كم (سختي ٢) است و با ناخن انگشت خط برمي دارد. سنگ گچ بي آب نيز سنگي است متراكم به رنگ سفيد متمايل به خاكستري مي باشد.

5- زغال سنگ ها

زغال سنگها داراي طبيعت دوگانه اند، زيرا از يك طرف از نظر منشأ و محل تشكيل حالت سنگهاي رسوبي را دارند واز سويي به دليل تغييرات بعدي كه در اثر فشار و دماي زياد در آنها ايجاد مي شود، جز سنگهاي دگرگوني قلمداد ميشوند.

تورب و ليگنيت از انواع زغالهايي هستند كه مقدار درصدكربن آنهاكم (بين ٥٥ تا ٧٥ درصد) است .

– زغال سنگ معمولي از انواع زغال سنگهايي است كه داراي كربني بين ٧٥ تا ٨٩ درصد است. در ايران از اين نوع ذخاير فراوان وجود دارد.

– آنتراسيت: زغالي است نسبتًا خالص (٩٥ تا ٩٥ درصدكربن ) است .

– گرافيت : زغالي است كه كربن آن زياد بوده و در اثر فشار و حرارت زياد به صورت متبلور در آمده است .

 الماس : كربن خالص طبيعت است و بيشتردر مسير خروج آتشفشانها و در داخل دودكشهاي آتشفشانها بدست مي آيد. معروفترين معدن آن الماس كيمبرليت افريقاي جنوبي است .

 


برچسب: خريد سنگ گرانيت،خريد سنگ ساختماني ، خريد سنگ تراورتن ،بهترين سنگ ساختماني ، قيمت سنگ ساختماني،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۰۹:۲۰ توسط:آرسانت موضوع:

كاربرد سنگ مرمر در كف پوش - شفيعي

كاربرد سنگ مرمر در كف پوش

سنگ مرمر به دليل دوام، زيبايي طبيعي و تطبيق پذيري، انتخاب محبوبي براي كفپوش هاي ساختماني است. در اينجا چند طرح متداول وجود دارد كه در آنها از سنگ مرمر براي كفپوش ساختماني استفاده مي شود:

رنگ جامد: سنگ مرمر در طيف گسترده اي از رنگ ها، از سفيد خالص تا سياه، و همچنين انواع سايه هاي بژ، صورتي، سبز و خاكستري موجود است. كفپوش سنگ مرمر رنگ ثابت مي تواند ظاهري تميز و مدرن ارائه دهد كه در انواع سبك هاي طراحي به خوبي عمل مي كند.

رگه دار: يكي از بارزترين ويژگي هاي سنگ مرمر رگه هاي طبيعي آن است كه نقشي منحصر به فرد و چشمگير در سنگ ايجاد مي كند. كفپوش مرمر رگه‌دار مي‌تواند براي ايجاد يك بيانيه جسورانه و دراماتيك در يك فضا استفاده شود و مي‌تواند در هر دو سبك طراحي مدرن و سنتي به خوبي كار كند.

الگوهاي هندسي: كف‌پوش‌هاي مرمر را مي‌توان در انواع الگوهاي هندسي از جمله شورون، شاه ماهي و بافت سبد برش داد و چيدمان كرد. اين الگوها مي توانند حس حركت و علاقه را روي زمين ايجاد كنند و مي توانند براي تكميل ساير عناصر طراحي در فضا استفاده شوند.

حاشيه‌ها و لهجه‌ها: كف‌پوش مرمر مي‌تواند براي ايجاد حاشيه‌ها و برجستگي‌ها در طراحي كفپوش بزرگ‌تر نيز استفاده شود. به عنوان مثال، حاشيه اي از كاشي هاي مرمر متضاد را مي توان براي قاب بندي يك ميدان بزرگتر از كاشي هاي مرمري تك رنگ يا رگه دار استفاده كرد و يك نقطه كانوني بصري روي زمين ايجاد كرد.

به طور كلي، امكانات طراحي براي كفپوش مرمر تقريباً بي پايان است و انتخاب طرح به الزامات طراحي خاص و ترجيحات زيبايي شناختي فضا بستگي دارد. زيبايي طبيعي و تطبيق پذيري سنگ مرمر آن را به گزينه اي محبوب براي كفپوش هاي ساختماني در طيف وسيعي از كاربردها، از مسكوني گرفته تا فضاهاي تجاري و عمومي تبديل كرده است.

 

 

كاربرد سنگ مرمر در روكش ديوار

 

سنگ مرمر به دليل دوام، زيبايي طبيعي و تطبيق پذيري، انتخاب محبوبي براي روكش ديوار در ساختمان ها است. در اينجا چند طرح متداول وجود دارد كه در آنها از سنگ مرمر براي روكش ديوار استفاده مي شود:

رنگ ثابت: سنگ مرمر مانند كفپوش در طيف رنگي موجود است و از سنگ مرمر تك رنگ مي توان براي ايجاد ظاهري تميز و مدرن در روكش ديوار استفاده كرد. سنگ مرمر رنگ ثابت براي حمام و دوش نيز محبوب است، زيرا سطحي بدون درز و مقاوم در برابر آب ايجاد مي كند.

رگه‌دهي: رگه‌بندي طبيعي مرمر ويژگي متمايزي است كه نقشي منحصر به فرد و از نظر بصري چشمگير در سنگ ايجاد مي‌كند. روكش ديوار مرمر رگه‌دار مي‌تواند براي ايجاد يك بيانيه دراماتيك در يك فضا استفاده شود و مي‌تواند در هر دو سبك طراحي مدرن و سنتي به خوبي كار كند.

بوك مچ: سنگ مرمر بوكمچ نوعي روكش ديوار است كه در آن دو تخته سنگ مرمر مجاور از يك بلوك بريده شده و در كنار هم قرار مي گيرند، مانند صفحات يك كتاب باز. اين يك الگوي متقارن ايجاد مي كند كه مي تواند براي ايجاد يك نقطه كانوني دراماتيك روي ديوار استفاده شود.

موزاييك: موزاييك هاي مرمر انتخابي محبوب براي ديوارهاي برجسته و ويژگي هاي تزئيني هستند. كاشي‌هاي مرمر را مي‌توان به قطعات كوچك برش داد و در الگوها و طرح‌هاي مختلف، از شبكه‌هاي ساده گرفته تا طرح‌هاي پيچيده گل‌دار يا هندسي، چيد.

كاشي‌هاي سه‌بعدي: كاشي‌هاي مرمري سه‌بعدي روند جديدتري در پوشش ديوارها هستند و مي‌توانند عمق و بافت را به فضا اضافه كنند. اين كاشي ها را مي توان به اشكال و طرح هاي مختلف برش داد و جلوه اي مجسمه اي روي ديوار ايجاد كرد.

به طور كلي، امكانات طراحي براي روكش ديوار مرمر تقريباً بي پايان است و انتخاب طرح به الزامات طراحي خاص و ترجيحات زيبايي شناختي فضا بستگي دارد. زيبايي طبيعي و تطبيق پذيري سنگ مرمر آن را به انتخابي محبوب براي روكش ديوار در طيف وسيعي از كاربردها، از فضاهاي مسكوني گرفته تا تجاري و عمومي تبديل كرده است.

 

كاربرد سنگ مرمر در كانترها

سنگ مرمر به دليل دوام، زيبايي طبيعي و تطبيق پذيري، انتخاب محبوبي براي كانترهاي ساختماني است. در اينجا چند طرح متداول وجود دارد كه در آنها از سنگ مرمر براي كانترها استفاده مي شود:

رنگ جامد: سنگ مرمر در طيف وسيعي از رنگ ها موجود است و از سنگ مرمر تك رنگ مي توان براي ايجاد ظاهري تميز و مدرن در كانترها استفاده كرد. سنگ مرمر تك رنگ مي تواند در فضاهاي مسكوني و تجاري به خوبي كار كند.

رگه‌دهي: رگه‌بندي طبيعي مرمر ويژگي متمايزي است كه نقشي منحصر به فرد و از نظر بصري چشمگير در سنگ ايجاد مي‌كند. ميزهاي مرمري رگه‌دار مي‌توانند براي ايجاد يك بيانيه دراماتيك در يك فضا استفاده شوند و مي‌توانند در هر دو سبك طراحي مدرن و سنتي به خوبي كار كنند.

 

آبشار: يك ميز سنگ مرمر را مي توان در كناره هاي يك جزيره يا كابينت گسترش داد و جلوه اي "آبشار" ايجاد كرد. اين طرح مي تواند حس يكپارچگي و تداوم را در يك فضا ايجاد كند و از آن براي برجسته كردن زيبايي سنگ مرمر استفاده شود.

Bookmatched: مانند روكش ديوارها، سنگ مرمر بوك مچ را مي توان براي كانترها نيز استفاده كرد، كه يك الگوي متقارن ايجاد مي كند كه مي تواند براي ايجاد يك نقطه كانوني چشمگير روي ميز استفاده شود.

سنگ مرمر: در حالي كه سنگ مرمر صيقلي رايج ترين انتخاب براي ميز است، سنگ مرمر تراشيده شده محبوبيت فزاينده اي پيدا مي كند. سنگ مرمر تند داراي روكش مات است كه مي تواند ظاهري نرم تر و ارگانيك تر در يك فضا ايجاد كند.

به طور كلي، امكانات طراحي براي ميزهاي مرمر تقريباً بي پايان است و انتخاب طرح به الزامات طراحي خاص و ترجيحات زيبايي شناختي فضا بستگي دارد. زيبايي طبيعي و تطبيق پذيري سنگ مرمر آن را به گزينه اي محبوب براي ميزهاي روميزي در طيف گسترده اي از كاربردها، از آشپزخانه هاي مسكوني گرفته تا حمام هاي تجاري و مناطق پذيرايي تبديل كرده است.

سنگ مرمريت در عناصر تزئيني

سنگ مرمر يك ماده همه كاره است كه مي تواند در طيف گسترده اي از عناصر تزئيني در ساخت و ساز استفاده شود. در اينجا چند طرح رايج وجود دارد كه در آنها از سنگ مرمر براي عناصر تزئيني استفاده مي شود:

مجسمه ها و مجسمه ها: قرن هاست كه از سنگ مرمر در ساخت مجسمه ها و مجسمه ها استفاده مي شده است. دوام و زيبايي طبيعي آن را به يك انتخاب محبوب براي عناصر تزئيني در فضاي باز و داخلي از جمله فواره ها، مجسمه هاي باغ و مجسمه هاي داخلي تبديل كرده است.

ستون‌ها و ستون‌ها: ستون‌ها و ستون‌هاي مرمري براي قرن‌ها جزء اصلي معماري كلاسيك بوده‌اند. آنها اغلب براي پشتيباني از نماي ساختمان استفاده مي شوند و همچنين مي توانند به عنوان عناصر تزئيني در فضاهاي داخلي استفاده شوند.

احاطه شومينه: سنگ مرمر به دليل مقاومت در برابر حرارت و زيبايي طبيعي، انتخاب محبوبي براي دور شومينه است. اطراف شومينه مرمري را مي توان در طيف وسيعي از سبك ها، از سنتي تا مدرن، طراحي كرد و مي توان از آن براي ايجاد يك نقطه كانوني چشمگير در يك اتاق استفاده كرد.

حاشيه هاي كفپوش: سنگ مرمر را مي توان براي ايجاد حاشيه هاي تزئيني يا برجسته در طرح هاي كف استفاده كرد. با تركيب انواع مختلف كاشي هاي مرمر مي توان به الگوها و طرح هاي پيچيده دست يافت و جلوه اي منحصر به فرد و از نظر بصري چشمگير ايجاد كرد.

پانل هاي ديواري: از سنگ مرمر مي توان براي ايجاد پانل هاي ديواري تزئيني استفاده كرد و بافت و جذابيت را به فضا اضافه كرد. اين پانل ها را مي توان با استفاده از انواع سنگ مرمر و پرداخت هاي مختلف ايجاد كرد و مي تواند در طيف وسيعي از سبك ها، از الگوهاي هندسي گرفته تا نقوش گل طراحي شود.

به طور كلي، امكانات طراحي براي عناصر تزئيني مرمر تقريباً بي پايان است و انتخاب طرح به الزامات طراحي خاص و ترجيحات زيبايي شناختي فضا بستگي دارد. زيبايي طبيعي و تطبيق پذيري سنگ مرمر، آن را به انتخابي محبوب براي عناصر تزئيني در طيف وسيعي از كاربردها، از فضاهاي مسكوني گرفته تا تجاري و عمومي تبديل كرده است.


برچسب: خريد سنگ گرانيت،خريد سنگ ساختماني ، خريد سنگ مرمريت ،بهترين سنگ ساختماني ، قيمت سنگ ساختماني،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۳۵:۳۵ توسط:آرسانت موضوع:

سنگ مرمريت چيست ؟ - شفيعي

سنگ مرمريت چيست ؟

مرمر نوعي سنگ طبيعي است كه از سنگ آهك يا سنگ دولوميت كه در داخل پوسته زمين تحت فشار و حرارت شديد قرار گرفته است به وجود مي آيد. سنگ مرمر به خاطر رگه‌هاي متمايز و طيف رنگ‌هايش كه مي‌تواند از سفيد تا سياه و همه چيز بين آن‌ها متغير باشد، معروف است.

سنگ مرمر براي قرن ها به عنوان يك مصالح ساختماني مورد استفاده قرار مي گرفته است و امروزه نيز در بسياري از كاربردها از جمله كفپوش ها، ميزها، مجسمه ها و اشياء تزئيني استفاده مي شود. به دليل زيبايي، دوام و مقاومت در برابر گرما و رطوبت بسيار ارزشمند است.

با اين حال، با وجود مزاياي فراوان، سنگ مرمر نيز نسبتا نرم و متخلخل است، به اين معني كه اگر به درستي از آن مراقبت نشود، به راحتي خراشيده و لكه دار مي شود. بنابراين شناخت خواص سنگ مرمر و نحوه نگهداري از آن براي اطمينان از طول عمر و زيبايي آن بسيار مهم است.

 

سنگ دولوميت  در سنگ مرمريت

دولوميت يك ماده معدني است كه مي تواند در سنگ مرمر وجود داشته باشد. اين ماده معدني كربناتي است كه از كربنات كلسيم منيزيم (CaMg(CO3)2) ساخته شده است و معمولاً در سنگ هاي رسوبي مانند سنگ آهك يافت مي شود.

هنگامي كه دولوميت در سنگ آهكي اصلي كه اساس سنگ مرمر را تشكيل مي دهد وجود داشته باشد، مي تواند باعث شود كه مرمر حاصل تركيب و ظاهر كمي متفاوت از سنگ مرمر آهكي خالص داشته باشد. سنگ مرمر دولوميت معمولاً متراكم تر و سخت تر از ساير انواع سنگ مرمر است و همچنين ممكن است به دليل وجود جزء منيزيم، رنگ و طرح كمي متفاوت داشته باشد.

سنگ مرمر دولوميت به دليل دوام و مقاومت در برابر سايش معمولاً در كاربردهاي ساختماني و تزئيني استفاده مي شود. همچنين در ساخت آهك و سيمان و همچنين در توليد فلز منيزيم استفاده مي شود.

 

مقاومت سنگ مرمريت

سنگ مرمر يك سنگ طبيعي نسبتا بادوام و محكم است و در برابر اكثر انواع سايش و پارگي مقاومت خوبي دارد. با اين حال، مقاومت آن در برابر انواع مختلف آسيب بسته به خواص خاص سنگ مرمر و شرايطي كه در معرض آن قرار مي گيرد، مي تواند متفاوت باشد.

در اينجا برخي از عوامل كليدي كه مي تواند بر مقاومت سنگ مرمر تأثير بگذارد آورده شده است:

سختي: سنگ مرمر در مقايسه با ساير سنگ هاي طبيعي مانند گرانيت يا كوارتزيت، سنگ نسبتاً نرمي است. اين بدان معني است كه مي توان آن را راحت تر خراش داد يا خرد كرد، به خصوص اگر به درستي مهر و موم يا نگهداري نشود.

تخلخل: سنگ مرمر يك سنگ متخلخل است، به اين معني كه نسبت به سنگ هاي غير متخلخل راحت تر مايعات را جذب مي كند و لكه مي گيرد. اين مي تواند آن را در برابر آسيب هاي ناشي از ريختن آسيب پذيرتر كند، به خصوص اگر مواد اسيدي مانند شراب يا سركه در آن دخيل باشند.

 

مقاومت در برابر حرارت: سنگ مرمر مقاومت خوبي در برابر حرارت دارد و مي تواند در برابر حرارت بالا بدون آسيب مقاومت كند. با اين حال، گرماي شديد مي تواند باعث شوك حرارتي شود و منجر به ترك خوردن يا آسيب هاي ديگر شود.

مقاومت شيميايي: سنگ مرمر به طور كلي در برابر اكثر مواد شيميايي خانگي مقاوم است، اما ممكن است در اثر قرار گرفتن در معرض مواد اسيدي يا سوزاننده آسيب ببيند. اسيدها مي توانند سطح سنگ مرمر را حكاكي و كدر كنند، در حالي كه مواد قليايي مي توانند آن را تغيير رنگ دهند يا لكه دار كنند.

به طور كلي، سنگ مرمر يك سنگ ساختماني نسبتاً بادوام و بادوام است، اما به نگهداري و مراقبت مناسب نياز دارد تا اطمينان حاصل شود كه زيبايي و عملكرد خود را در طول زمان حفظ مي كند. تميز كردن منظم، آب بندي و محافظت در برابر حرارت و مواد اسيدي مي تواند به حداكثر كردن مقاومت آن در برابر آسيب كمك كند.

 

تخلخل سنگ مرمريت

سنگ مرمر يك سنگ طبيعي متخلخل است، به اين معني كه داراي دهانه ها و فضاهاي كوچكي در ساختار سطحي خود است كه مي تواند به مايعات و ساير مواد اجازه نفوذ دهد. سطح تخلخل بسته به نوع خاص سنگ مرمر و شكل گيري زمين شناسي آن مي تواند متفاوت باشد.

سنگ مرمر عمدتاً از كربنات كلسيم تشكيل شده است كه يك ماده معدني نسبتاً نرم است كه در معرض آسيب ناشي از مواد اسيدي است. تخلخل سنگ مرمر مي تواند آن را در برابر لكه شدن و حكاكي شدن از مايعات اسيدي مانند آب ميوه، شراب و سركه آسيب پذيرتر كند.

براي كاهش تخلخل سنگ مرمر و مقاوم كردن آن در برابر آسيب، معمولاً با يك درزگير يا عامل اشباع كننده كه منافذ را پر مي كند و يك مانع محافظ روي سطح ايجاد مي كند، درمان مي شود. اين مي تواند به جلوگيري از نفوذ مايعات به سنگ و ايجاد آسيب كمك كند.

با اين حال، حتي با يك درزگير، مهم است كه نشت و لكه روي سنگ مرمر را در اسرع وقت تميز كنيد تا از نفوذ آنها به سنگ و ايجاد آسيب طولاني مدت جلوگيري شود. نگهداري و تميز كردن منظم مي تواند به بهترين ظاهر مرمر كمك كند و خطر آسيب ناشي از قرار گرفتن در معرض مايعات و ساير مواد را كاهش دهد.

 

مقاومت در برابر حرارت سنگ مرمريت

سنگ مرمر به دليل مقاومت خوب خود در برابر گرما شناخته شده است و مي تواند بدون آسيب در دماي بالا مقاومت كند. سنگ مرمر يك سنگ طبيعي است كه در اثر حرارت و فشار شديد تشكيل مي شود كه به آن پايداري حرارتي بالايي مي بخشد.

به طور كلي، سنگ مرمر مي تواند تا دماي 1200 درجه فارنهايت (650 درجه سانتيگراد) را بدون ترك يا آسيب ديگر تحمل كند. اين باعث مي شود كه براي كاربردهايي كه مقاومت در برابر حرارت مهم است، مانند ميز آشپزخانه، شومينه و كفپوش، به خوبي استفاده شود.

با اين حال، توجه به اين نكته مهم است كه حتي اگر سنگ مرمر در برابر حرارت مقاوم است، گرماي شديد همچنان مي تواند باعث شوك حرارتي شود و منجر به ترك خوردگي يا آسيب هاي ديگر شود. به عنوان مثال، قرار دادن يك تابه يا قابلمه بسيار داغ به طور مستقيم روي ميز مرمري مي تواند باعث شوك حرارتي شود و منجر به ترك خوردن يا تغيير رنگ شود.

براي محافظت از سنگ مرمر در برابر آسيب حرارتي، استفاده از سنگ ريزه يا پد داغ در زير ظروف يا ظروف داغ و از قرار دادن اجسام بسيار داغ به طور مستقيم بر روي سطح سنگ مرمر توصيه مي شود. با مراقبت و نگهداري مناسب، سنگ مرمر مي تواند زيبايي و عملكرد خود را براي ساليان متمادي حفظ كند، حتي در كاربردهايي كه مقاومت در برابر حرارت مهم است.

 

مقاومت شيميايي سنگ مرمريت

سنگ مرمر در برابر بسياري از مواد شيميايي خانگي مقاومت شيميايي خوبي دارد، اما در اثر قرار گرفتن در معرض مواد اسيدي يا سوزاننده مي تواند آسيب ببيند. مايعات اسيدي مانند آب ليمو، سركه و برخي از محصولات پاك كننده مي توانند سطح مرمر را حكاكي و كدر كنند، در حالي كه مواد قليايي مانند آمونياك مي توانند آن را تغيير رنگ دهند يا لكه دار كنند.

در صنعت ساخت و ساز، سنگ مرمر اغلب براي كفپوش، روكش ديوار، ميز و ويژگي هاي تزئيني مانند ستون ها، مجسمه ها و جزئيات معماري استفاده مي شود. سنگ مرمر به دليل دوام و مقاومت در برابر سايش و پارگي، انتخاب محبوبي براي مناطق پرتردد مانند لابي ها، سرسراها و فضاهاي تجاري است.

مقاومت شيميايي سنگ مرمر عامل مهمي در مناسب بودن آن براي اين كاربردها است. مرمر علاوه بر مقاومت در برابر اسيدها و ساير مواد شيميايي، در برابر سايش، خراش و بريدگي نيز مقاوم است و آن را به گزينه اي طولاني مدت و كم نگهداري براي بسياري از پروژه هاي ساختماني و تزئيني تبديل مي كند.

با اين حال، توجه به اين نكته مهم است كه سنگ مرمر به طور كامل در برابر آسيب هاي شيميايي غيرقابل نفوذ نيست. با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض برخي مواد شيميايي مي تواند باعث كدر شدن، حكاكي شدن يا تغيير رنگ سطح سنگ مرمر شود. براي به حداقل رساندن خطر آسيب، مهم است كه نشت و لكه روي سنگ مرمر را در اسرع وقت تميز كنيد و از استفاده از محصولات تميزكننده خشن يا اسيدي روي سطح خودداري كنيد. نگهداري و مراقبت منظم مي تواند به افزايش طول عمر سنگ مرمر و حفظ ظاهر زيبا آن براي چندين سال كمك كند.

 

ابعاد سنگ مرمريت در تمامي قسمت هاي ساختمان

سنگ مرمر را مي توان در ابعاد و فرمت هاي مختلف در سرتاسر ساختمان، بسته به كاربرد خاص و الزامات طراحي، استفاده كرد. در اينجا چند نمونه از ابعاد مختلف سنگ مرمر كه معمولاً در قسمت هاي مختلف ساختمان استفاده مي شود آورده شده است:

كفپوش: كفپوش هاي مرمر را مي توان در اندازه ها و اشكال مختلف برش داد و بسته به طرح و چيدمان فضا نصب كرد. اندازه هاي رايج براي كاشي هاي كف مرمر شامل 12x12 اينچ، 18x18 اينچ و 24x24 اينچ است. برخي از كفپوش‌هاي مرمر نيز ممكن است در اندازه‌ها و شكل‌هاي سفارشي بريده شوند تا متناسب با مناطق يا طرح‌هاي خاص باشند.

روكش ديوار: سنگ مرمر را مي توان به عنوان روكش ديوار در قسمت هاي مختلف ساختمان از جمله ديوارهاي داخلي، نماهاي خارجي و ديوارهاي برجسته استفاده كرد. روكش ديوارهاي مرمر ممكن است به صفحات يا پانل هاي بزرگ يا به كاشي ها يا موزاييك هاي كوچكتر بريده شود. اندازه هاي رايج براي كاشي هاي ديوار مرمري شامل 6x12 اينچ، 12x12 اينچ و 24x24 اينچ است.

 

كانترها: سنگ مرمر به دليل دوام و جذابيت زيبايي، انتخابي محبوب براي ميز آشپزخانه و حمام است. ميزهاي مرمر معمولاً بر اساس ابعاد خاص فضا و الزامات طراحي به اندازه ها و شكل هاي سفارشي بريده و ساخته مي شوند. ضخامت هاي معمول براي ميزهاي مرمري بين 2 تا 3 سانتي متر است.

عناصر تزئيني: از سنگ مرمر مي توان براي ايجاد انواع عناصر تزئيني در ساختمان از جمله ستون ها، مجسمه ها و جزئيات معماري استفاده كرد. اين عناصر بسته به نيازهاي طراحي ممكن است برش داده شوند و به شكل ها و اندازه هاي سفارشي حك شوند.

به طور كلي، ابعاد سنگ مرمر مورد استفاده در يك ساختمان به كاربرد خاص و الزامات طراحي و همچنين در دسترس بودن سنگ مرمر و قابليت هاي ساخت سازنده بستگي دارد.

 

 


برچسب: خريد سنگ گرانيت ، بهترين سنگ ساختماني ، قيمت سنگ گرانيت، خريد سنگ مرمريت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۲۸:۰۴ توسط:آرسانت موضوع:

فرآوري و توليد سنگ گرانيت - شفيعي

فرآوري و توليد سنگ گرانيت

فرآوري و توليد سنگ گرانيت شامل مراحل مختلفي از جمله استخراج، برش، پرداخت و تكميل است. در اينجا برخي از رايج ترين انواع روش هاي پردازش و توليد سنگ مورد استفاده در صنعت گرانيت آورده شده است:

استخراج: اين فرآيند استخراج سنگ گرانيت از يك معدن است. اين شامل حفاري، انفجار، و برش براي حذف بلوك هاي بزرگ سنگ از پوسته زمين است.

برش: هنگامي كه بلوك هاي گرانيتي استخراج مي شوند، با استفاده از اره يا ماشين هاي سيم برش به صفحات كوچكتر بريده مي شوند. سپس اين اسلب ها با توجه به مشخصات مشتري به اندازه ها و شكل هاي خاص برش داده مي شوند.

پرداخت: پس از برش، صفحات گرانيتي صيقلي مي شوند تا سطحي صاف و براق ايجاد شود. اين فرآيند شامل آسياب كردن سطح با دانه هاي ساينده به تدريج ريزتر است تا زماني كه سطح مورد نظر پوليش به دست آيد.

تكميل: سنگ گرانيت را مي توان به روش هاي مختلفي براي دستيابي به بافت ها و رنگ هاي مختلف تكميل كرد. برخي از محبوب ترين روكش ها عبارتند از: تراشيده، چرمي، برس خورده و شعله دار.

لبه پروفيلينگ: لبه‌هاي دال‌هاي سنگ گرانيت را مي‌توان با استفاده از ماشين‌آلات تخصصي براي ايجاد اشكال و سبك‌هاي مختلف مانند پوزه، اوجي و اريب‌دار پروفيل كرد.

نصب: در نهايت، صفحات گرانيتي تمام شده در محل مورد نظر خود، مانند ميز آشپزخانه يا روشويي حمام نصب مي شوند.

توجه به اين نكته ضروري است كه تمام روش هاي پردازش و توليد سنگ گرانيت براي هر پروژه استفاده نمي شود. روش هاي خاص مورد استفاده به نوع گرانيت، كاربرد مورد نظر و نياز مشتري بستگي دارد.

 

مدل هاي پرداخت سنگ گرانيت

چندين مدل پوليش وجود دارد كه مي توان از آنها براي دستيابي به سطوح مختلف درخشندگي و بافت روي سطوح سنگ گرانيت استفاده كرد. در اينجا برخي از رايج ترين مدل هاي پرداخت مورد استفاده در صنعت گرانيت آورده شده است:

پوليش استاندارد: اين رايج ترين مدل پرداخت سنگ گرانيت است. اين شامل استفاده از دانه هاي ساينده به تدريج ريزتر براي آسياب و صيقل دادن سطح به درخشندگي زياد است.

Honed: مدل پوليش هوند شامل استفاده از سنگ ريزه هاي ساينده درشت تر براي دستيابي به سطح مات تر روي سطح گرانيت است. اين مدل يك روكش صاف و ساتن مانند ايجاد مي كند كه نسبت به يك روكش استاندارد پرداخت شده بازتاب كمتري دارد.

چرمي: مدل پرداخت چرمي شامل استفاده از برس هاي الماسي براي ايجاد يك روكش مات و بافت بر روي سطح گرانيت است. اين مدل يك بافت منحصر به فرد و طبيعي ايجاد مي كند كه در آشپزخانه هاي روستايي يا به سبك خانه هاي كشاورزي رايج است.

 

Brushed: مدل پوليش برس دار شامل استفاده از برس هاي موي سفت براي ايجاد يك روكش بافت و مات بر روي سطح گرانيت است. اين مدل بافتي ظريف و خطي ايجاد مي كند كه در آشپزخانه هاي مدرن يا صنعتي رايج است.

شعله ور: مدل پرداخت شعله دار شامل قرار دادن سطح گرانيت در معرض حرارت زياد است كه باعث ترك خوردن و پوسته پوسته شدن سطح مي شود. اين مدل يك پوشش خشن و بافتي ايجاد مي كند كه در كاربردهاي فضاي باز مانند عرشه استخر و پاسيو محبوب است.

توجه به اين نكته ضروري است كه مدل پرداخت خاص مورد استفاده در سطح سنگ گرانيت به كاربرد مورد نظر، نوع گرانيت و ترجيحات مشتري بستگي دارد. يك سازنده ماهر گرانيت مي تواند شما را در انتخاب مدل پوليش مناسب براي پروژه خود راهنمايي كند.

روش پوليش استاندارد  در سنگ گرانيت

روش استاندارد پوليش در سنگ گرانيت شامل استفاده از دانه هاي ريزتر تدريجي مواد ساينده براي آسياب و صيقل دادن سطح گرانيت به درخشندگي زياد است. اين فرآيند معمولاً با يك ساينده الماس درشت شروع مي‌شود و به تدريج به سمت ساينده‌هاي ظريف‌تر و ظريف‌تر حركت مي‌كند تا اينكه سطح درخشندگي مطلوب حاصل شود. مرحله نهايي فرآيند شامل صاف كردن سطح به يك سطح براق است.

اين روش پوليش معمولاً در ساخت ميزهاي گرانيتي، كفپوش ها و ساير ويژگي هاي تزئيني استفاده مي شود. درخشش زياد ايجاد شده توسط روش پوليش استاندارد، گرانيت را به گزينه اي جذاب براي استفاده در آشپزخانه ها و حمام ها تبديل مي كند، جايي كه دوام و جذابيت زيبايي مهم هستند.

روش پوليش استاندارد را مي توان بر روي ساير سنگ هاي طبيعي مانند سنگ مرمر و تراورتن و همچنين سنگ هاي مهندسي شده مانند كوارتز استفاده كرد. با اين حال، تكنيك هاي خاص پرداخت و مواد مورد استفاده ممكن است بسته به نوع سنگ پرداخت متفاوت باشد.

ذكر اين نكته ضروري است كه روش پوليش استاندارد تنها يكي از چندين مدل پوليش است كه مي توان از آن بر روي سطوح سنگ گرانيت استفاده كرد. گزينه هاي ديگر عبارتند از روكش هاي تراشيده، چرمي، برس خورده و شعله اي كه هر كدام بافت ها و پرداخت هاي منحصر به فردي را ارائه مي دهند. روش پرداخت خاص مورد استفاده به كاربرد مورد نظر و جذابيت زيبايي شناختي مورد نظر سنگ گرانيت بستگي دارد.

 

روش پرداخت Honed  در سنگ گرانيت

روش صيقل كاري در سنگ گرانيت شامل استفاده از ساينده هاي الماسي براي ايجاد يك سطح صاف و مات بر روي سطح سنگ است. در اين روش پوليش از دانه هاي درشت تري از مواد ساينده در مقايسه با روش پوليش استاندارد استفاده مي شود كه منجر به پرداخت بازتاب كمتري مي شود.

گرانيت گرانيت در مقايسه با گرانيت صيقلي، ظاهر نرم‌تر و طبيعي‌تري دارد، و آن را به انتخابي محبوب براي صاحب‌خانه‌هايي تبديل مي‌كند كه زيبايي‌شناسي ملايم‌تر و كم‌رنگ‌تري را ترجيح مي‌دهند. روكش صاف شده نيز كمتر مستعد نشان دادن خراش، علامت و اثر انگشت است و آن را به گزينه اي كاربردي براي مناطق پرتردد مانند ميز و كف آشپزخانه تبديل مي كند.

 

گرانيت تراشيده همچنين يك انتخاب محبوب براي استفاده در حمام است، زيرا سطحي غير لغزنده را فراهم مي كند كه در هنگام خيس شدن كمتر لغزنده مي شود. گرانيت گرانيت همچنين مي تواند در برنامه هاي كاربردي در فضاي باز مانند پاسيوها و پياده روها استفاده شود، زيرا ظاهر طبيعي تر و هوازده تري دارد كه مكمل محوطه سازي فضاي باز است.

توجه به اين نكته مهم است كه گرانيت گرانيتي به آب بندي مكرر نسبت به گرانيت صيقلي نياز دارد تا از لكه ها و ريزش ها محافظت كند. علاوه بر اين، گرانيت تراش ممكن است نياز به تميز كردن مكرر داشته باشد، زيرا كثيفي و زباله‌ها روي سطح مات بيشتر قابل مشاهده هستند.

به طور كلي، گرانيت تراشيده شده يك گزينه همه كاره و كاربردي براي صاحبان خانه هايي است كه ظاهري طبيعي و ساده را براي ميز، كف و ساير سطوح خود ترجيح مي دهند.

 

روش پوليش چرمي  در سنگ گرانيت

روش پرداخت چرمي در سنگ گرانيت تكنيكي است كه براي ايجاد سطحي منحصر به فرد و بافت روي سنگ استفاده مي شود. اين روش پوليش شامل استفاده از برس‌هايي با نوك الماس براي برداشتن قسمت‌هاي نرم‌تر سطح سنگ است و بافتي شبيه به ظاهر و احساس چرم باقي مي‌گذارد.

روكش چرمي ظاهري طبيعي و روستايي دارد كه در آشپزخانه‌هاي مزرعه‌دار و ديگر سبك‌هاي طراحي داخلي رايج است. همچنين يك انتخاب محبوب براي كاربردهاي خارج از منزل است، زيرا سطح بافت دار سطحي غير لغزنده را فراهم مي كند كه براي پاسيو، پياده روها و عرشه استخر ايده آل است.

گرانيت چرمي نسبت به گرانيت صيقلي بازتابش كمتري دارد، اما نسبت به گرانيت تراشيده شده بازتابش بيشتري دارد. سطح داراي درخشندگي و بافت ظريفي است كه بسته به نوع گرانيت مورد استفاده و شدت فرآيند برس زدن متفاوت است.

توجه به اين نكته ضروري است كه گرانيت چرمي براي محافظت از آن در برابر لكه ها و ريزش ها نياز به آب بندي منظم دارد، زيرا تميز كردن سطح بافت مي تواند دشوارتر از گرانيت صيقلي يا صيقلي باشد. علاوه بر اين، گرانيت چرمي ممكن است نياز به تميز كردن مكرر داشته باشد، زيرا كثيفي و زباله مي تواند در سطح بافت به دام بيفتد.

به طور كلي، روش پرداخت چرمي يك انتخاب محبوب براي صاحبان خانه است كه مي خواهند سطحي منحصر به فرد و طبيعي براي ميز، كف و ساير كاربردهاي خود داشته باشند. اين يك سطح بافتي را فراهم مي كند كه هم كاربردي و هم از نظر زيبايي شناسي دلپذير است و مي تواند شخصيت و جذابيت را به هر فضايي اضافه كند.

روش پوليش Brushed در سنگ گرانيت

روش پرداخت برس در سنگ گرانيت تكنيكي است كه براي ايجاد يك سطح بافت روي سنگ استفاده مي شود كه ظاهري فرسوده و كهنه دارد. اين روش پوليش شامل استفاده از برس‌هايي با نوك الماس براي برداشتن قسمت‌هاي نرم‌تر سطح سنگ است و بافتي شبيه به ظاهر و احساس فلز برس خورده باقي مي‌ماند.

 

روكش برس دار ظاهري مات دارد كه در آشپزخانه هاي مدرن و صنعتي و ديگر سبك هاي طراحي داخلي محبوب است. همچنين يك انتخاب محبوب براي كاربردهاي خارج از منزل است، زيرا سطح بافت دار سطحي غير لغزنده را فراهم مي كند كه براي پاسيو، پياده روها و عرشه استخر ايده آل است.

گرانيت برس خورده نسبت به گرانيت صيقلي بازتابش كمتري دارد و بافت كمتري نسبت به گرانيت چرمي دارد. سطح داراي درخشندگي و بافت ظريفي است كه بسته به نوع گرانيت مورد استفاده و شدت فرآيند برس زدن متفاوت است.

توجه به اين نكته مهم است كه گرانيت برس خورده براي محافظت از آن در برابر لكه ها و ريزش ها به آب بندي منظم نياز دارد، زيرا تميز كردن سطح بافت نسبت به گرانيت صيقلي يا صيقلي دشوارتر است. علاوه بر اين، گرانيت برس خورده ممكن است نياز به تميز كردن مكرر داشته باشد، زيرا كثيفي و زباله مي تواند در سطح بافت به دام بيفتد.

به طور كلي، روش پرداخت برس يك انتخاب محبوب براي صاحبان خانه است كه مي خواهند سطحي منحصر به فرد و صنعتي براي ميز، كف و ساير كاربردها داشته باشند. اين يك سطح بافتي را فراهم مي كند كه هم كاربردي و هم از نظر زيبايي شناسي دلپذير است و مي تواند شخصيت و شخصيت را به هر فضايي اضافه كند.

 

روش پوليش شعله ور در سنگ گرانيت

روش پرداخت شعله در سنگ گرانيت تكنيكي است كه براي ايجاد سطحي ناهموار و بافت روي سنگ استفاده مي شود. اين روش پوليش شامل اعمال شعله اي با دماي بالا بر روي سطح سنگ است كه باعث انبساط و انقباض مواد معدني سنگ مي شود كه منجر به ايجاد سطحي ناهموار و بافت مي شود.

گرانيت صيقلي شعله اي براي استفاده در كاربردهاي فضاي باز مانند عرشه استخر، پاسيو و مسيرهاي پياده روي محبوب است، زيرا سطح ناهموار سطحي بدون لغزش را فراهم مي كند كه براي مناطق مرطوب ايده آل است. همچنين يك انتخاب محبوب براي استفاده در محيط‌هاي تجاري، مانند مراكز خريد و فرودگاه‌ها است، زيرا بافت خشن آن به پنهان كردن خراش‌ها و ساييدگي‌ها كمك مي‌كند.

گرانيت صيقلي شعله اي ظاهري طبيعي و روستايي دارد كه مكمل محوطه سازي و عناصر طراحي فضاي باز است. سطح بازتاب كمتري نسبت به گرانيت صيقلي دارد و داراي روكش مات است كه نگهداري و تميز كردن آن آسان است.

توجه به اين نكته مهم است كه گرانيت پرداخت شده با شعله براي محافظت از آن در برابر لكه ها و ريزش ها نياز به آب بندي منظم دارد، زيرا تميز كردن سطح بافت نسبت به گرانيت صيقلي يا صيقلي دشوارتر است. علاوه بر اين، گرانيت پرداخت شده با شعله ممكن است نياز به تميز كردن مكرر داشته باشد، زيرا كثيفي و زباله مي تواند در سطح بافت به دام بيفتد.

به طور كلي، روش پرداخت شعله يك انتخاب محبوب براي صاحبان خانه و سازندگان تجاري است كه مي خواهند سطحي با ظاهر طبيعي و بافتي داشته باشند كه هم كاربردي و هم از نظر زيبايي شناسي دلپذير باشد. سطحي ناهموار را فراهم مي كند كه براي كاربردهاي بيروني و مناطق پرترافيك ايده آل است و مي تواند شخصيت و جذابيت را به هر فضايي اضافه كند.

 

 

كلام آخر

 

به طور كلي، پرداخت پرداخت متنوع ترين و پركاربردترين روش پرداخت در سنگ گرانيت است. اين به اين دليل است كه پرداخت صيقلي سطحي صاف و بسيار بازتابنده ايجاد مي‌كند كه زيبايي طبيعي سنگ را برجسته مي‌كند و براي استفاده در طيف گسترده‌اي از كاربردها، از ميز و كف تا روكش ديوار و عناصر تزئيني مناسب است.

گرانيت صيقلي يك انتخاب محبوب براي صاحبان خانه و سازندگان تجاري است زيرا ظاهري لوكس و با كيفيت را ارائه مي دهد كه طيف گسترده اي از سبك هاي طراحي داخلي را تكميل مي كند. تميز كردن و نگهداري سطح صيقلي آن نيز آسان است و آن را به گزينه اي كاربردي براي مناطق پرتردد و سطوحي كه در معرض لكه ها و ريزش ها هستند تبديل مي كند.

در حالي كه روكش هاي تراش خورده، چرمي، برس خورده و پرداخت شده با شعله همگي انتخاب هاي محبوبي براي صاحبان خانه و سازندگان تجاري هستند كه مي خواهند سطحي منحصر به فرد و بافت براي گرانيت خود داشته باشند، پرداخت پرداخت شده به دليل كلاسيك و هميشگي آن، همه كاره ترين و پركاربردترين ظاهر و مزاياي عملي روش پرداخت باقي مي ماند.

 

 

 

 

 


برچسب: خريد سنگ گرانيت،خريد سنگ ساختماني ، خريد سنگ تراورتن ،بهترين سنگ ساختماني ، قيمت سنگ ساختماني،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۴۹:۰۰ توسط:آرسانت موضوع:

سنگ تراورتن - شفيعي

سنگ تراورتن

 

تراورتن نوعي سنگ رسوبي است كه از رسوب مواد معدني كربنات كلسيم از چشمه هاي معدني يا چشمه هاي آب گرم به وجود مي آيد. اين ماده عمدتاً از كربنات كلسيم تشكيل شده است و ارتباط نزديكي با سنگ آهك دارد.

 

ويژگي هاي منحصر به فرد سنگ تراورتن عبارتند از:

 

رنگ: تراورتن در رنگ‌هاي مختلفي از جمله بژ، كرم، خرمايي، خاكستري و زنگ‌زده مي‌باشد. رنگ به ناخالصي هاي موجود در سنگ و محيطي كه در آن تشكيل شده است بستگي دارد.

 

بافت: تراورتن داراي بافتي متخلخل و ناهموار، با سوراخ ها و گودال هاي قابل مشاهده است. اين حفره‌ها نتيجه حباب‌هاي گازي هستند كه در هنگام شكل‌گيري سنگ در آن به دام افتاده‌اند.

 

دوام: تراورتن سنگي بادوام است كه در برابر حرارت و رطوبت مقاوم است. همچنين در مقايسه با انواع ديگر سنگ هاي طبيعي كمتر مستعد ترك خوردگي و خرد شدن است.

 

تطبيق پذيري: تراورتن را مي توان براي دستيابي به پوشش هاي مختلف، تراش، صيقل و يا چرخش كرد. همچنين مي‌توان از آن براي كاربردهاي مختلفي مانند كف‌پوش، ميز و روكش ديوار استفاده كرد.

 

نگهداري: تراورتن براي حفظ ظاهر خود و جلوگيري از ايجاد لكه نياز به نگهداري منظم دارد. بايد مهر و موم شود تا از آسيب آب و مواد اسيدي محافظت شود.

 

سنگ تراورتن به دليل زيبايي و دوام طبيعي، يك انتخاب محبوب براي كاربردهاي داخلي و خارجي است. بافت منحصر به فرد و تنوع رنگ آن، آن را به يك ماده مورد تقاضا در صنعت ساختمان تبديل كرده است.

 

 

كاربرد سنگ تراورتن

 

سنگ تراورتن كاربردهاي گسترده اي در ساخت و سازهاي مسكوني و تجاري دارد. برخي از كاربردهاي رايج سنگ تراورتن عبارتند از:

 

كفپوش: سنگ تراورتن به دليل دوام و زيبايي طبيعي انتخابي محبوب براي كفپوش است. در رنگ‌ها و رنگ‌هاي مختلف موجود است كه آن را براي انواع مختلف فضاي داخلي مناسب مي‌كند.

 

كانتر: تراورتن يك انتخاب محبوب براي كانتر در آشپزخانه و حمام است. در برابر حرارت و خط و خش مقاوم است و حسي طبيعي و خاكي به فضاي داخلي مي بخشد.

 

روكش ديوار: تراورتن براي روكش ديوارها در هر دو كاربرد داخلي و خارجي استفاده مي شود. اين در رنگ هاي مختلف مانند تراش خورده، صيقلي و غلتكي موجود است كه آن را براي انواع سبك هاي طراحي مناسب مي كند.

 

سنگفرش: سنگفرش هاي تراورتن براي كاربردهاي فضاي باز مانند پياده روها، پاسيوها و عرشه هاي استخر استفاده مي شود. آنها بادوام، مقاوم در برابر لغزش هستند و جلوه اي طبيعي به فضاي بيرون مي بخشند.

 

آج پله: سنگ تراورتن براي پله در هر دو كاربرد داخلي و خارجي استفاده مي شود. بادوام و مقاوم در برابر لغزش است و آن را به گزينه اي امن براي پله تبديل مي كند.

 

عناصر تزئيني: تراورتن براي عناصر تزئيني مانند ستون، شومينه و مجسمه نيز استفاده مي شود. زيبايي طبيعي و دوام آن، آن را به انتخابي محبوب براي ايجاد ظاهري جاودانه در فضاي داخلي تبديل كرده است.

 

به طور كلي، تطبيق پذيري و زيبايي طبيعي سنگ تراورتن آن را به انتخابي محبوب براي طيف وسيعي از كاربردها در صنعت ساختمان تبديل كرده است.

 

 

 

بافت سنگ تراورتن

 

سنگ تراورتن داراي بافت منحصر به فردي است كه آن را از ساير سنگ هاي طبيعي متمايز مي كند. بافت سنگ تراورتن با وجود سوراخ ها و گودال هاي قابل مشاهده بر روي سطح آن مشخص مي شود. اين سوراخ ها با آزاد شدن گاز دي اكسيد كربن در طول تشكيل سنگ ايجاد مي شوند.

 

اندازه و تراكم اين سوراخ ها بسته به نوع سنگ تراورتن و شرايطي كه در آن شكل گرفته است مي تواند متفاوت باشد. به طور كلي سنگ تراورتن را بر اساس بافت آن مي توان به دو نوع تراورتن تراشيده و پر شده و پر نشده و غلتكي طبقه بندي كرد.

 

سنگ تراورتن هن شده و پر شده براي دستيابي به سطحي صاف صيقل داده شده است و سوراخ ها و گودال ها با رزين يا دوغاب پر شده اند تا ظاهر يكنواخت تري ايجاد كنند. اين نوع سنگ تراورتن اغلب براي مصارف داخلي مانند كفپوش و كانتر استفاده مي شود.

 

از سوي ديگر، تراورتن پر نشده و پر نشده، بافتي خشن‌تر دارد و حفره‌ها و گودال‌هاي طبيعي پر نشده است. اين سنگ براي ايجاد يك لبه كمي گرد و ظاهر طبيعي تري فرو مي رود. اين نوع سنگ تراورتن اغلب براي كاربردهاي فضاي باز مانند سنگفرش و روكش ديوار استفاده مي شود.

 

به طور كلي، بافت منحصر به فرد سنگ تراورتن به زيبايي طبيعي آن مي افزايد و يكي از دلايلي است كه براي كاربردهاي مختلف در صنعت ساختمان انتخابي محبوب است.

 

 

خواص سنگ تراورتن

 

سنگ تراورتن داراي چندين ويژگي منحصر به فرد است كه آن را به يك انتخاب محبوب براي كاربردهاي ساختماني و طراحي تبديل مي كند. در اينجا برخي از خواص اصلي تراورتن آورده شده است:

 

دوام: تراورتن سنگي بادوام است كه در برابر حرارت و رطوبت مقاوم است. اين سنگ مي تواند ترافيك بالا را تحمل كند و در مقايسه با ساير انواع سنگ هاي طبيعي كمتر در معرض ترك و خرد شدن است.

 

تخلخل: تراورتن يك سنگ متخلخل است، به اين معني كه داراي سوراخ ها و حفره هاي ريز روي سطح آن است. درجه تخلخل بسته به نوع تراورتن مي تواند متفاوت باشد. منافذ مي توانند مايعات را جذب كنند، بنابراين براي جلوگيري از لكه شدن و آسيب ناشي از مواد اسيدي، مهر و موم كردن سنگ مهم است.

 

شكل ظاهري: تراورتن ظاهري طبيعي و خاكي با تغييرات منحصر به فرد در رنگ و بافت دارد. اين سنگ را مي توان براي دستيابي به پوشش هاي مختلف تراش داد، صيقل داد، يا قلاب كرد و آن را براي انواع سبك هاي طراحي مناسب مي كند.

 

تراكم: تراورتن نسبت به ساير سنگ هاي طبيعي مانند گرانيت يا مرمر چگالي كمتري دارد. اين امر برش و شكل دادن آن را آسان‌تر مي‌كند، اما همچنين به اين معني است كه در برابر خراشيدگي و سايش حساس‌تر است.

 

پايداري: تراورتن يك مصالح ساختماني پايدار است زيرا يك سنگ طبيعي است كه مي‌توان آن را استخراج و با كمترين تأثير بر محيط‌زيست پردازش كرد. علاوه بر اين، ماندگاري بالايي دارد و در پايان عمر مفيد آن قابل بازيافت يا استفاده مجدد است.

 

به طور كلي، خواص منحصر به فرد تراورتن آن را به انتخابي محبوب براي طيف گسترده اي از كاربردها در صنعت ساخت و ساز تبديل مي كند. زيبايي طبيعي، دوام و پايداري آن، آن را به گزينه اي جذاب براي كاربردهاي داخلي و خارجي تبديل كرده است.

 

 

 

معايب سنگ تراورتن

 

در حالي كه سنگ تراورتن داراي مزاياي بسياري است و يك انتخاب محبوب براي كاربردهاي ساخت و ساز و طراحي است، معايبي نيز وجود دارد كه بايد در نظر گرفت. در اينجا برخي از معايب اصلي سنگ تراورتن آورده شده است:

 

تخلخل: همانطور كه قبلا ذكر شد، تراورتن سنگ متخلخلي است كه مي تواند مايعات را جذب كند. اين باعث مي شود كه آن را بيشتر مستعد لك شدن به خصوص در اثر مواد اسيدي مانند آب ليمو يا سركه كند. براي جلوگيري از لك شدن، مهم است كه سنگ را به طور مرتب مهر و موم كنيد.

 

نرمي: تراورتن در مقايسه با ساير سنگ هاي طبيعي مانند گرانيت يا كوارتز، سنگي نسبتاً نرم است. اين امر باعث مي شود كه به خصوص در مناطق پر تردد بيشتر مستعد خراش و سايش باشد.

 

هزينه: سنگ تراورتن به دليل ويژگي هاي منحصر به فرد و هزينه استخراج و فرآوري مي تواند گرانتر از ساير انواع سنگ طبيعي باشد.

 

تعمير و نگهداري: تراورتن براي حفظ ظاهر و جلوگيري از آسيب نياز به نگهداري منظم دارد. اين شامل آب بندي سنگ براي جلوگيري از لكه شدن و آسيب، و تميز كردن منظم براي از بين بردن كثيفي و زباله است.

 

محدوده رنگ محدود: تراورتن سنگي طبيعي است و طيف رنگي آن به رنگ هاي خاكي مانند بژ، قهوه اي و كرم محدود مي شود. اگرچه اين رنگ ها مي توانند زيبا باشند، اما ممكن است براي همه سبك هاي طراحي مناسب نباشند.

 

به طور كلي، در حالي كه سنگ تراورتن داراي مزاياي بسياري است، قبل از انتخاب آن براي يك پروژه ساختماني يا طراحي، بايد معايب آن را در نظر گرفت. نگهداري و مراقبت مناسب مي تواند به كاهش برخي از معايب سنگ تراورتن كمك كند.

 

فرآوري هاس سنگ تراورتن

 

سنگ تراورتن را مي توان به روش هاي مختلفي براي دستيابي به پوشش ها و بافت هاي مختلف فرآوري كرد. در اينجا برخي از رايج ترين انواع فرآوري سنگ تراورتن آورده شده است:

 

Honed: سنگ تراورتن هوند داراي روكشي صاف و مات است. سطح به يك بافت صاف و صاف پرداخت مي شود، بدون براقيت زياد يك پرداخت صيقلي. اين نوع پوشش براي مصارف داخلي، مانند كف، ميز و پشت پاش ايده آل است.

 

پوليش: تراورتن صيقلي داراي روكش براق و بازتابنده است. سطح با استفاده از مواد ساينده الماس تا درخشندگي بالايي جلا داده مي شود و ظاهري لوكس به آن مي بخشد. اين نوع پوشش براي مصارف داخلي، مانند كف، كانتر، و كاربردهاي ديوارهاي تزئيني ايده آل است.

 

تامبلد: سنگ تراورتن روكش دار ظاهري روستايي و طبيعي دارد. اين سنگ با مواد ساينده مي‌چرخد تا بافتي فرسوده و فرسوده به آن بدهد. اين نوع پوشش براي استفاده در فضاي باز مانند عرشه استخر، پاسيو و مسيرها ايده آل است.

 

تراورتن برس خورده داراي سطح كمي بافت است كه با برس زدن سطح سنگ با برس سيمي به دست مي آيد. اين نوع پوشش براي مصارف داخلي يا خارجي مانند كف، ديوارها و اطراف شومينه ايده آل است.

 

پر شده: تراورتن پر شده داراي سوراخ ها و حفره هاي طبيعي روي سطح است كه با پركننده هاي اپوكسي يا سيماني پر شده است. اين يك سطح صاف و يكنواخت ايجاد مي كند كه نگهداري و تميز كردن آن آسان تر است. اين نوع پوشش براي مصارف داخلي، مانند كف و ميز، ايده آل است.

 

به طور كلي، نوع پردازش سنگ تراورتن مورد استفاده به كاربرد مورد نظر سنگ و اثر زيبايي شناختي مورد نظر بستگي دارد. انتخاب نوع پردازش مناسب براي دستيابي به ظاهر و عملكرد مطلوب سنگ مهم است.

 

تنوع رنگ در سنگ تراورتن

 

سنگ تراورتن يك سنگ طبيعي است كه در طيف رنگ‌ها و طرح‌هاي مختلفي توليد مي‌شود. در اينجا برخي از رايج ترين انواع رنگ سنگ تراورتن آورده شده است:

 

بژ: بژ رايج ترين رنگ سنگ تراورتن است و مي تواند در سايه هاي روشن تا متوسط متفاوت باشد. رنگ هاي گرم و خاكي دارد كه با انواع سبك هاي طراحي به خوبي كار مي كند.

 

كرم: سنگ تراورتن كرم رنگ، رنگ روشن تري نسبت به بژ دارد و به دليل ظاهر خنثي و نرمش محبوبيت زيادي دارد.

 

قهوه‌اي: سنگ تراورتن قهوه‌اي رنگ‌هاي تيره‌تري دارد و مي‌تواند از قهوه‌اي روشن تا رنگ‌هاي شكلاتي غني باشد. اين يك انتخاب عالي براي افزودن گرما و عمق به طراحي است.

 

خاكستري: سنگ تراورتن خاكستري رنگ هاي سردتري دارد و مي تواند از روشن تا تيره متغير باشد. اين يك انتخاب عالي براي سبك طراحي معاصر يا صنعتي است.

 

قرمز: سنگ تراورتن قرمز رنگي گرم و غني دارد و نسبت به ساير رنگ هاي سنگ تراورتن كمتر ديده مي شود. براي افزودن لهجه جسورانه و دراماتيك به طرح ايده آل است.

 

زرد: سنگ تراورتن زرد رنگي ملايم و گرم دارد و براي ايجاد فضايي آفتابي و شاد ايده آل است.

 

به طور كلي، رنگ سنگ تراورتن بسته به محل معدني كه منبع آن است، روش هاي فرآوري مورد استفاده و ميزان ناخالصي هاي طبيعي سنگ مي تواند متفاوت باشد. انتخاب رنگ مناسب سنگ تراورتن براي دستيابي به جلوه زيبايي شناختي مطلوب در يك پروژه طراحي بسيار مهم است.

 

 

 

مكان مناسب براي نصب سنگ تراورتن

 

سنگ تراورتن يك ماده همه كاره و بادوام است كه مي تواند در محيط هاي مختلف چه در فضاي داخلي و چه در فضاي باز مورد استفاده قرار گيرد. در اينجا برخي از بهترين مكان ها براي نصب سنگ تراورتن آورده شده است:

 

كفپوش: سنگ تراورتن به دليل دوام و زيبايي طبيعي، انتخابي پرطرفدار براي كفپوش است. مي توان آن را در مكان هاي پرتردد مانند ورودي ها، راهروها و اتاق هاي نشيمن نصب كرد. همچنين براي حمام و آشپزخانه مناسب است، به شرطي كه براي محافظت در برابر رطوبت و لكه به درستي آب بندي شود.

 

ديوارها: از سنگ تراورتن مي توان براي ايجاد ديوارهاي برجسته يا براي پوشاندن كل ديوارها در محيط هاي مختلف از جمله حمام، اتاق نشيمن و فضاهاي بيروني استفاده كرد. به يك فضا بافت و عمق مي بخشد و مي تواند فضايي گرم و جذاب ايجاد كند.

 

كانتر و پشت پاش: سنگ تراورتن به دليل مقاومت در برابر حرارت و دوام، انتخابي عالي براي كانتر و پشتي است. ظرافت و زيبايي را به هر آشپزخانه يا حمامي اضافه مي كند.

 

فضاهاي بيروني: سنگ تراورتن به دليل مقاومت طبيعي در برابر لغزش و توانايي مقاومت در برابر دماهاي شديد، يك انتخاب عالي براي فضاهاي بيروني مانند پاسيو، عرشه استخر و مسيرهاي پياده روي است. مي توان آن را در انواع الگوها و پرداخت ها نصب كرد تا فضاي بيروني منحصر به فرد و شيك ايجاد كند.

 

به طور كلي، مكان مناسب براي نصب سنگ تراورتن به طراحي خاص و الزامات عملكردي پروژه بستگي دارد. انتخاب يك تامين كننده و نصاب معتبر و نگهداري صحيح سنگ براي اطمينان از طول عمر و زيبايي آن مهم است.

 

 

مكان مناسب براي نصب سنگ تراورتن

 

سنگ تراورتن يك ماده همه كاره و بادوام است كه مي تواند در محيط هاي مختلف چه در فضاي داخلي و چه در فضاي باز مورد استفاده قرار گيرد. در اينجا برخي از بهترين مكان ها براي نصب سنگ تراورتن آورده شده است:

 

كفپوش: سنگ تراورتن به دليل دوام و زيبايي طبيعي، انتخابي پرطرفدار براي كفپوش است. مي توان آن را در مكان هاي پرتردد مانند ورودي ها، راهروها و اتاق هاي نشيمن نصب كرد. همچنين براي حمام و آشپزخانه مناسب است، به شرطي كه براي محافظت در برابر رطوبت و لكه به درستي آب بندي شود.

 

ديوارها: از سنگ تراورتن مي توان براي ايجاد ديوارهاي برجسته يا براي پوشاندن كل ديوارها در محيط هاي مختلف از جمله حمام، اتاق نشيمن و فضاهاي بيروني استفاده كرد. به يك فضا بافت و عمق مي بخشد و مي تواند فضايي گرم و جذاب ايجاد كند.

 

كانتر و پشت پاش: سنگ تراورتن به دليل مقاومت در برابر حرارت و دوام، انتخابي عالي براي كانتر و پشتي است. ظرافت و زيبايي را به هر آشپزخانه يا حمامي اضافه مي كند.

 

فضاهاي بيروني: سنگ تراورتن به دليل مقاومت طبيعي در برابر لغزش و توانايي مقاومت در برابر دماهاي شديد، يك انتخاب عالي براي فضاهاي بيروني مانند پاسيو، عرشه استخر و مسيرهاي پياده روي است. مي توان آن را در انواع الگوها و پرداخت ها نصب كرد تا فضاي بيروني منحصر به فرد و شيك ايجاد كند.

 

به طور كلي، مكان مناسب براي نصب سنگ تراورتن به طراحي خاص و الزامات عملكردي پروژه بستگي دارد. انتخاب يك تامين كننده و نصاب معتبر و نگهداري صحيح سنگ براي اطمينان از طول عمر و زيبايي آن مهم است.

 

 

نحوه تميز كردن سنگ تراورتن

 

سنگ تراورتن يك ماده طبيعي و متخلخل است كه براي حفظ بهترين ظاهر خود نياز به تميز كردن و نگهداري منظم دارد. در اينجا چند نكته در مورد نحوه تميز كردن سنگ تراورتن آورده شده است:

 

به طور مرتب سطح را جارو كنيد يا گرد و غبار كنيد تا كثيفي و زباله هاي سست از بين بروند. براي جلوگيري از خراشيدگي سطح سنگ از جارو با موهاي نرم يا پاك كن گرد و غبار استفاده كنيد.

 

فوراً ريزش ها را تميز كنيد تا از ايجاد لكه جلوگيري شود. نشت را با يك پارچه تميز يا حوله كاغذي پاك كنيد و سپس محل را با يك پارچه مرطوب پاك كنيد.

 

از يك پاك كننده با pH خنثي استفاده كنيد كه به طور خاص براي سنگ تراورتن طراحي شده است. از استفاده از پاك كننده هاي اسيدي يا ساينده خودداري كنيد، زيرا مي توانند سطح سنگ را حك يا خراش دهند. دستورالعمل هاي سازنده را براي رقيق سازي و كاربرد دنبال كنيد.

 

از يك اسفنج يا پارچه نرم براي استفاده از پاك كننده استفاده كنيد و سپس سطح را با آب تميز كاملاً بشوييد. هيچ محلول تميز كننده اي را براي مدت طولاني روي سطح نگذاريد.

 

سطح را با يك پارچه تميز و خشك خشك كنيد تا از ايجاد لكه ها و رگه هاي آب جلوگيري شود. اجازه ندهيد سطح آن در هوا خشك شود، زيرا مي تواند منجر به لكه هاي آب شود.

 

سطح سنگ را به طور مرتب ببنديد تا از آن در برابر لكه و رطوبت محافظت شود. دستورالعمل هاي سازنده را براي استفاده و استفاده مجدد دنبال كنيد.

 

به طور كلي، تميز كردن و نگهداري منظم براي بهترين ظاهر سنگ تراورتن كليدي است. مهم است كه از پاك كننده ها و ساينده هاي خشن اجتناب كنيد و از پاك كننده ها و ابزارهاي نرم با pH خنثي استفاده كنيد تا از آسيب به سنگ جلوگيري كنيد.

 

 


برچسب: خريد سنگ گرانيت ، خريد سنگ ساختماني، خريد سنگ تراورتن، بهترين سنگ گرانيت ، قيمت سنگ گرانيت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۴۳:۴۱ توسط:آرسانت موضوع:

به نحوه ارزيابي كيفيت سنگ هاي ساختماني - شفيعي

به نحوه ارزيابي كيفيت سنگ هاي ساختماني

كيفيت سنگ هاي ساختماني را مي توان بر اساس عوامل مختلفي ارزيابي كرد كه عبارتند از:

 دوام: دوام يك سنگ ساختماني عامل مهمي در تعيين كيفيت آن است. اين به توانايي سنگ در مقاومت در برابر هوا، فرسايش و سايش در طول زمان اشاره دارد. يك سنگ با كيفيت خوب بايد بتواند شرايط آب و هوايي سخت را تحمل كند و سال ها دست نخورده بماند.

چگالي: چگالي يك سنگ اندازه گيري وزن آن در واحد حجم است. يك سنگ با چگالي بالا به طور كلي دوام و استحكام بيشتري نسبت به سنگ هاي كم تراكم دارد. سنگ هاي با تراكم بالاتر نيز متخلخل كمتري دارند و در برابر آسيب آب مقاومت بيشتري دارند.

 شكل ظاهري: ظاهر سنگ نيز عاملي اساسي در تعيين كيفيت آن است. يك سنگ با كيفيت خوب بايد رنگ و بافت ثابتي داشته باشد، بدون ترك يا نقص قابل مشاهده باشد. همچنين سنگ بايد عاري از هرگونه لكه يا تغيير رنگ باشد.

 استحكام: استحكام سنگ يكي ديگر از عوامل مهم در تعيين كيفيت آن است. يك سنگ قوي مي تواند بارهاي سنگين را بدون ترك خوردن يا شكستن تحمل كند. سنگ هاي با مقاومت فشاري بالا براي اهداف ساختماني ترجيح داده مي شوند.

 تخلخل: تخلخل سنگ به ميزان آب قابل جذب سنگ اشاره دارد. يك سنگ گرانيت با تخلخل بالا بيشتر مستعد آسيب آب است كه مي تواند باعث ترك خوردگي و ساير مشكلات ساختاري شود. يك سنگ مرغوب بايد تخلخل كمي داشته باشد.

تركيب شيميايي: تركيب شيميايي سنگ مي تواند بر دوام و ظاهر آن تأثير بگذارد. سنگ هايي با سطوح بالاي مواد معدني مانند آهن و گوگرد مي توانند به مرور زمان باعث ايجاد لكه و تغيير رنگ شوند.

براي ارزيابي كيفيت سنگ‌هاي ساختماني، مشورت با يك زمين‌شناس حرفه‌اي يا يك متخصص ساختمان كه مي‌تواند به شناسايي خواص و ويژگي‌هاي سنگ كمك كند، ضروري است. آنها همچنين مي توانند در مورد بهترين انواع سنگ براي يك پروژه خاص مشاوره دهند و راهنمايي هايي در مورد نصب و نگهداري صحيح ارائه دهند.


عوامل دوام سنگ هاي ساختماني

دوام سنگ هاي ساختماني به عوامل مختلفي بستگي دارد از جمله:

تركيب معدني: تركيب معدني سنگ نقش مهمي در دوام آن دارد. سنگ هايي كه داراي سطوح بالايي از مواد معدني مانند كوارتز، فلدسپات و ميكا هستند، عموماً دوام بيشتري نسبت به سنگ هايي با سطوح بالاي كلسيت يا دولوميت دارند.

بافت: بافت سنگ مي تواند بر دوام آن تأثير بگذارد. سنگ‌هايي كه بافت صاف دارند معمولاً نسبت به سنگ‌هايي كه بافت خشن‌تري دارند در معرض هوازدگي و فرسايش هستند.

جذب آب: ميزان جذب آب سنگ عاملي اساسي در تعيين دوام آن است. سنگ هايي با نرخ جذب آب بالا بيشتر در معرض آسيب يخ زدگي و ذوب شدن هستند كه مي تواند باعث ترك خوردگي و ساير مشكلات ساختاري شود.

تخلخل: تخلخل سنگ به ميزان آب قابل جذب سنگ اشاره دارد. سنگ هاي با تخلخل بالا بيشتر در معرض آسيب آب هستند كه مي تواند باعث ايجاد ترك خوردگي و ساير مشكلات ساختاري در طول زمان شود.

مقاومت در برابر هوازدگي شيميايي: سنگ هاي ساختماني در معرض طيف وسيعي از عوامل محيطي از جمله باران اسيدي، آلاينده ها و مواد شيميايي هستند. سنگ هايي كه در برابر هوازدگي شيميايي مقاوم هستند عموما دوام بيشتري دارند.

خواص حرارتي: خواص حرارتي سنگ مانند ضريب انبساط حرارتي و هدايت حرارتي آن نيز مي تواند بر دوام آن تاثير بگذارد. سنگ هايي با ضريب انبساط حرارتي بالا بيشتر در معرض ترك خوردگي و ساير مشكلات ساختاري ناشي از تغييرات دما هستند.

به طور كلي، يك سنگ ساختماني بادوام بايد تركيبي از تركيب معدني بالا، بافت ناهموار، جذب آب و تخلخل كم، مقاومت در برابر هوازدگي شيميايي و خواص حرارتي مناسب داشته باشد. مشاوره با يك زمين شناس حرفه اي يا كارشناس ساختمان مي تواند به تعيين دوام گزينه هاي مختلف سنگ ساختماني و مشاوره در مورد نصب و نگهداري صحيح كمك كند.


چگالي سنگ هاي ساختماني چيست ؟

چگالي سنگ هاي ساختماني بسته به تركيب معدني و ساير خواص فيزيكي آنها مي تواند بسيار متفاوت باشد. به طور كلي، بيشتر سنگ هاي ساختماني داراي تراكم در محدوده 2.2 تا 2.8 گرم بر سانتي متر مكعب (g/cm³) هستند. با اين حال، برخي از سنگ ها ممكن است چگالي كمتر از 1.5 گرم در سانتي متر مكعب يا 3.3 گرم در سانتي متر مكعب داشته باشند.

به عنوان مثال، گرانيت، كه يك سنگ ساختماني معمولي است، معمولاً داراي چگالي حدود 2.75 گرم بر سانتي متر مكعب است، در حالي كه سنگ آهك، يكي ديگر از سنگ هاي ساختماني رايج، داراي چگالي حدود 2.6 گرم بر سانتي متر مكعب است. از طرف ديگر، ماسه سنگ معمولاً داراي چگالي حدود 2.2 تا 2.4 گرم بر سانتي‌متر مكعب است، در حالي كه سنگ مرمر مي‌تواند تا 2.8 گرم بر سانتي‌متر مكعب يا بيشتر چگالي داشته باشد.

تراكم سنگ ساختماني مي تواند بر استحكام و دوام آن تأثير بگذارد. سنگ هايي كه تراكم بالاتري دارند معمولا بادوام تر و محكم تر از سنگ هايي با تراكم كمتر هستند. همچنين متخلخل كمتري دارند و در برابر آسيب آب مقاومت بيشتري دارند. تراكم عامل مهمي است كه هنگام انتخاب سنگ ساختماني براي يك پروژه خاص بايد در نظر گرفته شود. همچنين اطمينان از اينكه سنگ مطابق با قوانين و استانداردهاي ساختماني محلي براي يكپارچگي و ايمني سازه است، ضروري است.


نحوه بررسي عيوب  سنگ هاي ساختماني

روش هاي مختلفي براي بررسي عيوب سنگ هاي ساختماني وجود دارد. برخي از روش هاي رايج عبارتند از:

بازرسي بصري: بازرسي چشمي اساسي ترين روش براي بررسي عيوب سنگ هاي ساختماني است. اين شامل يك بررسي بصري كامل از سطح و لبه هاي سنگ براي شناسايي هرگونه ترك، تراشه يا تغيير رنگ قابل مشاهده است.

تست چكش: آزمايش چكش شامل ضربه زدن به سنگ با چكش يا ابزاري مشابه براي بررسي نقاط توخالي يا ضعيف است. يك سنگ با كيفيت خوب بايد صداي زنگ و شفافي توليد كند، در حالي كه يك سنگ معيوب صدايي كسل كننده يا خفه توليد مي كند.

تست جذب آب: آزمايش جذب آب شامل قرار دادن نمونه كوچكي از سنگ در آب براي مدت زمان مشخص و سپس اندازه گيري مقدار آب جذب شده است. سنگ هايي با نرخ جذب آب بالا عموماً متخلخل تر و مستعد ترك خوردگي و ساير مشكلات ساختاري هستند.

آزمايش اسيد: آزمايش اسيد شامل اعمال مقدار كمي اسيد كلريدريك رقيق شده روي سطح سنگ و مشاهده واكنش است. سنگ هايي با سطوح بالاي كربنات كلسيم، مانند سنگ آهك، با اسيد واكنش داده و حباب و جوش ايجاد مي كنند.

تست اولتراسونيك: آزمايش اولتراسونيك شامل استفاده از امواج صوتي با فركانس بالا براي شناسايي هر گونه نقص يا ضعف داخلي در سنگ است. اين روش به ويژه براي سنگ هاي بزرگ يا سنگ هايي كه بازرسي بصري آنها دشوار است مفيد است.

هنگام ارزيابي عيوب سنگ هاي ساختماني، مشورت با يك زمين شناس حرفه اي يا كارشناس ساختمان مهم است. آنها مي توانند راهنمايي در مورد مناسب ترين روش هاي آزمايش و مشاوره در مورد نصب و نگهداري مناسب براي اطمينان از دوام و ايمني ساختمان ارائه دهند.

تست اسيد كلريدريك

آزمايش اسيد هيدروكلريك يك روش رايج براي ارزيابي كيفيت سنگ هاي ساختماني، به ويژه سنگ هاي ساخته شده از سنگ آهك يا دولوميت است. همچنين به عنوان تست واكنش اسيدي يا تست حساسيت اسيدي نيز شناخته مي شود.

اين آزمايش شامل اعمال مقدار كمي اسيد هيدروكلريك رقيق (معمولاً 10٪ غلظت) روي سطح سنگ و مشاهده واكنش است. سنگ هايي كه حاوي كربنات كلسيم هستند، مانند سنگ آهك و دولوميت، با اسيد واكنش داده و جوش يا حباب ايجاد مي كنند.

از شدت واكنش مي توان براي ارزيابي كيفيت سنگ استفاده كرد. يك واكنش قوي نشان مي دهد كه سنگ داراي كربنات كلسيم بالايي است و ممكن است در طول زمان مستعد هوازدگي و خراب شدن باشد. يك واكنش ضعيف يا بدون واكنش نشان مي دهد كه سنگ كربنات كلسيم كمي دارد و احتمالاً دوام و مقاومت بيشتري در برابر هوا دارد.

آزمايش اسيد هيدروكلريك فقط بايد توسط متخصصان آموزش ديده با استفاده از تجهيزات ايمني مناسب مانند دستكش و عينك انجام شود، زيرا اسيد كلريدريك يك ماده خورنده است. اين آزمايش همچنين بايد بر روي يك ناحيه كوچك و نامحسوس از سنگ انجام شود تا آسيب احتمالي به حداقل برسد.

به طور كلي، آزمايش اسيد هيدروكلريك يك روش مفيد براي ارزيابي كيفيت سنگ هاي ساختماني، به ويژه سنگ هاي ساخته شده از سنگ آهك يا دولوميت است. با اين حال، براي اطمينان از دوام و ايمني ساختمان، بايد همراه با ساير روش هاي آزمايش و توصيه هاي حرفه اي استفاده شود.

تست التراسونيك براي سنگ هاي ساختماني

آزمايش اولتراسونيك روشي غير مخرب براي ارزيابي كيفيت سنگ هاي ساختماني است. اين تست از امواج صوتي با فركانس بالا براي تشخيص هر گونه نقص يا ضعف داخلي در سنگ استفاده مي كند.

در طول آزمايش، از يك دستگاه دستي كوچك به نام تستر اولتراسونيك براي توليد امواج صوتي با فركانس بالا استفاده مي شود. تستر روي سطح سنگ قرار مي گيرد و امواج صوتي از طريق سنگ منتقل مي شود. هنگامي كه امواج صوتي از ميان سنگ عبور مي كنند، با هر گونه نقص يا ناهماهنگي داخلي مانند ترك، حفره يا ساير ناهنجاري هاي ساختاري مواجه مي شوند.

تستر مدت زماني را كه طول مي كشد تا امواج صوتي از سنگ عبور كرده و به دستگاه بازگردد را اندازه گيري مي كند. سپس از اين اطلاعات براي ايجاد يك نمايش بصري از ساختار داخلي سنگ استفاده مي شود. هر گونه نقص يا ضعف در سنگ بر روي نمايشگر بصري قابل مشاهده خواهد بود و به بازرسان اين امكان را مي دهد تا مسائل احتمالي را شناسايي كرده و تصميمات آگاهانه اي در مورد كيفيت و مناسب بودن سنگ براي استفاده در ساخت و ساز بگيرند.

آزمايش اولتراسونيك به ويژه براي سنگ هاي بزرگ يا سنگ هايي كه بازرسي بصري آنها دشوار است مفيد است. اين يك آزمايش غير مخرب است، به اين معني كه به سنگ آسيب نمي رساند و مي تواند چندين بار تكرار شود تا تغييرات در طول زمان پيگيري شود.

به طور كلي، تست اولتراسونيك ابزار ارزشمندي براي ارزيابي كيفيت سنگ هاي ساختماني است. اين مي تواند با شناسايي عيوب يا ضعف هاي احتمالي در سنگ قبل از تبديل شدن به يك مشكل، دوام و ايمني ساختمان را تضمين كند. بايد توسط متخصصان آموزش ديده با استفاده از تجهيزات مناسب و اقدامات ايمني انجام شود.

تست تست جذب آب براي سنگ هاي ساختماني

آزمايش جذب آب روشي است كه معمولاً براي ارزيابي كيفيت سنگ‌هاي ساختماني، به‌ويژه آنهايي كه از مواد متخلخل مانند ماسه سنگ يا سنگ آهك ساخته شده‌اند، استفاده مي‌شود. اين آزمايش مقدار آب جذب شده توسط سنگ را در يك دوره مشخص اندازه گيري مي كند و براي ارزيابي تخلخل و مقاومت سنگ در برابر عوامل جوي استفاده مي شود.

در طول آزمايش، نمونه كوچكي از سنگ وزن مي شود و سپس براي مدت مشخصي، معمولاً 24 ساعت، در آب غوطه ور مي شود. پس از دوره خيساندن، سنگ از آب خارج مي شود و هر گونه آب سطحي پاك مي شود. سپس سنگ دوباره وزن مي شود و از اختلاف وزن بين نمونه هاي خشك و مرطوب براي محاسبه مقدار آب جذب شده توسط سنگ استفاده مي شود.

ميزان جذب آب به صورت درصدي از وزن خشك سنگ بيان مي شود. سنگ هايي با نرخ جذب آب بالا عموماً متخلخل تر و مستعد ترك خوردگي و ساير مشكلات ساختاري هستند. همچنين ممكن است در طول زمان بيشتر در معرض هوازدگي و فرسايش باشند. سنگ هايي كه ميزان جذب آب پاييني دارند متخلخل كمتري دارند و در برابر هوا و فرسايش مقاومت بيشتري دارند.

آزمايش جذب آب فقط بايد توسط متخصصان آموزش ديده با استفاده از تجهيزات ايمني مناسب انجام شود. همچنين براي اطمينان از نتايج دقيق بايد بر روي نمونه معرف سنگ انجام شود.

به طور كلي، آزمايش جذب آب روشي مفيد براي ارزيابي كيفيت سنگ هاي ساختماني، به ويژه سنگ هاي ساخته شده از مواد متخلخل است. اين مي تواند با شناسايي مشكلات احتمالي مربوط به تخلخل سنگ و مقاومت در برابر عوامل جوي، دوام و ايمني ساختمان را تضمين كند.

نحوه تشخيص كيفيت بافت سنگ هاي ساختماني

كيفيت بافت سنگ هاي ساختماني را مي توان از طريق بازرسي چشمي و آزمايش هاي فيزيكي تعيين كرد.

بازرسي بصري شامل بررسي سطح سنگ براي هر گونه نقص قابل مشاهده، مانند ترك، شكاف يا تغيير رنگ است. همچنين سنگ بايد از نظر هرگونه بي نظمي در بافت يا الگوي دانه بررسي شود كه مي تواند بر استحكام و دوام آن تأثير بگذارد.

براي تعيين كيفيت بافت سنگ هاي ساختماني نيز مي توان از آزمايش هاي فيزيكي استفاده كرد. يكي از اين تست ها تست خراش است كه شامل استفاده از يك جسم تيز براي خراش دادن سطح سنگ است. تست خراش مي تواند سختي و مقاومت سنگ در برابر سايش را تعيين كند.

آزمايش ديگر، آزمايش سايش است كه شامل سايش سنگ با مالش آن بر روي سطح ناهموار است. اين آزمايش مي تواند مقاومت سنگ را در برابر سايش و فرسايش تعيين كند.

آزمايش سوم، آزمايش چكش است كه شامل ضربه زدن به سنگ با چكش براي آزمايش استحكام و مقاومت آن در برابر شكستگي است.

به طور كلي مي توان از تركيبي از بازرسي بصري و آزمايش هاي فيزيكي براي تعيين كيفيت بافت سنگ هاي ساختماني استفاده كرد. اين اطلاعات مي تواند به معماران، سازندگان و مهندسان كمك كند تا مناسب ترين سنگ را براي يك كاربرد خاص انتخاب كنند و از دوام و ايمني ساختمان اطمينان حاصل كنند.


كنترل كيفيت سنگ ساختماني

كيفيت بافت سنگ هاي ساختماني را مي توان از طريق بازرسي چشمي و آزمايش هاي فيزيكي تعيين كرد.

بازرسي بصري شامل بررسي سطح سنگ براي هر گونه نقص قابل مشاهده، مانند ترك، شكاف يا تغيير رنگ است. همچنين سنگ بايد از نظر هرگونه بي نظمي در بافت يا الگوي دانه بررسي شود كه مي تواند بر استحكام و دوام آن تأثير بگذارد.

براي تعيين كيفيت بافت سنگ هاي ساختماني نيز مي توان از آزمايش هاي فيزيكي استفاده كرد. يكي از اين تست ها تست خراش است كه شامل استفاده از يك جسم تيز براي خراش دادن سطح سنگ است. تست خراش مي تواند سختي و مقاومت سنگ در برابر سايش را تعيين كند.

آزمايش ديگر، آزمايش سايش است كه شامل سايش سنگ با مالش آن بر روي سطح ناهموار است. اين آزمايش مي تواند مقاومت سنگ را در برابر سايش و فرسايش تعيين كند.

آزمايش سوم، آزمايش چكش است كه شامل ضربه زدن به سنگ با چكش براي آزمايش استحكام و مقاومت آن در برابر شكستگي است.

به طور كلي مي توان از تركيبي از بازرسي بصري و آزمايش هاي فيزيكي براي تعيين كيفيت بافت سنگ هاي ساختماني استفاده كرد. اين اطلاعات مي تواند به معماران، سازندگان و مهندسان كمك كند تا مناسب ترين سنگ را براي يك كاربرد خاص انتخاب كنند و از دوام و ايمني ساختمان اطمينان حاصل كنند.

 


برچسب: خريد سنگ گرانيت،خريد سنگ ساختماني ، خريد سنگ اسلب،بهترين سنگ ساختماني ، قيمت سنگ ساختماني،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۰۳:۴۹ توسط:آرسانت موضوع:

نگهداري و مراقبت از سنگ هاي ساختماني -شفيعي

نگهداري و مراقبت از سنگ هاي ساختماني

 

نگهداري و مراقبت از سنگ هاي ساختماني براي اطمينان از طول عمر و دوام سازه اي كه از آنها پشتيباني مي كنند، مهم است. در اينجا چند نكته كلي وجود دارد كه بايد رعايت كنيد:

 تميز كردن منظم: كثيفي، گرد و غبار و آلاينده ها مي توانند روي سطح سنگ ها جمع شوند و باعث خراب شدن آنها شوند. تميز كردن منظم با محلول صابون ملايم و آب مي تواند به تميز نگه داشتن سنگ ها و جلوگيري از آسيب كمك كند. از استفاده از مواد شيميايي خشن يا شستشوي فشاري خودداري كنيد، زيرا ممكن است به سنگ آسيب برساند.

 

از شرايط آب و هوايي سخت دوري كنيد: شرايط آب و هوايي شديد مانند دماي انجماد، باران شديد يا قرار گرفتن در معرض نور مستقيم خورشيد مي تواند باعث ترك خوردن يا محو شدن سنگ ها شود. تا حد امكان از قرار دادن سنگ ها در معرض اين شرايط خودداري كنيد.

 

هر گونه آسيب را تعمير كنيد: ترك ها يا بريدگي هاي سنگ بايد در اسرع وقت ترميم شوند تا از آسيب بيشتر جلوگيري شود. براي تعيين بهترين روش تعمير براي نوع خاص سنگ خود با يك سنگ تراشي حرفه اي مشورت كنيد.

 

آب بندي كردن سنگ: استفاده از يك درزگير بر روي سطح سنگ مي تواند به محافظت از آن در برابر آسيب آب و لكه شدن كمك كند. براي تعيين نوع درزگير مناسب براي سنگ خود با يك متخصص مشورت كنيد.

 

نظارت بر حركت: اگر ساختمان شما در حال نشست يا جابجايي باشد، مي تواند باعث حركت سنگ ها و ترك خوردن شود. به طور مرتب سنگ ها را براي حركت كنترل كنيد و در اسرع وقت به هر مشكلي رسيدگي كنيد.

 

با يك متخصص مشورت كنيد: اگر در مورد نحوه مراقبت از سنگ هاي ساختماني خود مطمئن نيستيد، با يك سنگ تراشي حرفه اي يا كارشناس مرمت ساختمان مشورت كنيد. آنها مي توانند راهنمايي خاصي براي نوع خاص سنگ شما و شرايطي كه در معرض آن قرار دارد ارائه دهند.

 

 

 

محلول هاي كه نبايد با آنها سنگ هاي ساختماني آن ها را تميز كرد

 

هنگام تميز كردن سنگ‌هاي ساختماني، مهم است كه از محلول‌ها يا روش‌هاي تميز كردني كه مي‌توانند به سنگ آسيب بزنند يا لكه‌دار شوند، خودداري كنيد. در اينجا چند راه حل وجود دارد كه نبايد براي تميز كردن سنگ هاي ساختماني استفاده شود:

 

محلول هاي اسيدي: محلول هاي اسيدي مانند سركه يا آب ليمو مي توانند سطح سنگ را حك كرده و به مرور زمان باعث خراب شدن آن شوند. از استفاده از اين محلول ها براي تميز كردن سنگ هاي ساختماني خودداري كنيد.

 

پاك كننده هاي ساينده: پاك كننده هاي ساينده، مانند پدهاي تميز كننده يا پودرهاي ساينده، مي توانند سطح سنگ را خراشيده و به پوشش آن آسيب برسانند. براي تميز كردن سنگ هاي ساختماني بايد از اين پاك كننده ها خودداري كرد.

 

سفيد كننده: سفيد كننده مي تواند باعث تغيير رنگ و آسيب به برخي از انواع سنگ هاي ساختماني شود. براي تميز كردن سنگ ها به خصوص سنگ هايي كه سطح متخلخل دارند توصيه نمي شود.

 

مواد شيميايي خشن: مواد شيميايي خشن مانند آمونياك يا كلر مي توانند باعث تغيير رنگ يا محو شدن سنگ شوند. براي تميز كردن سنگ هاي ساختماني بايد از اين پاك كننده ها خودداري كرد.

 

شستشوي تحت فشار: شستشوي تحت فشار مي تواند براي برخي از انواع سنگ هاي ساختماني بسيار خشن باشد و مي تواند باعث ايجاد حفره يا آسيب به سطح شود. براي تميز كردن سنگ هاي ساختماني توصيه نمي شود مگر اينكه در فشار كم با نازل صحيح استفاده شود.

 

هميشه قبل از استفاده از هرگونه محلول يا روش تميز كردن سنگ هاي ساختماني خود، دستورالعمل هاي سازنده را بررسي كنيد يا با يك متخصص مشورت كنيد تا از آسيب ديدن جلوگيري كنيد.

 

چه شرايط آب و هوايي براي سنگ هاي ساختماني بد است ؟

 

شرايط آب و هوايي خاص مي تواند براي سنگ هاي ساختماني مضر باشد و به مرور زمان باعث خراب شدن آنها شود. در اينجا برخي از شرايط آب و هوايي كه براي سنگ هاي ساختماني بد هستند آورده شده است:

 

دماي انجماد: قرار گرفتن طولاني مدت در معرض دماهاي انجماد مي تواند باعث ترك خوردن يا ريزش سنگ هاي ساختماني به دليل انبساط و انقباض آب در منافذ سنگ شود.

 

باران شديد: باران بيش از حد مي تواند باعث نفوذ آب به منافذ سنگ شود و به مرور زمان باعث خراب شدن آن شود. رطوبت همچنين مي تواند باعث رشد كپك، كپك و ساير موجودات روي سطح سنگ شود.

 

رطوبت بالا: رطوبت زياد همچنين مي تواند باعث تجمع رطوبت بر روي سطح سنگ هاي ساختماني شود كه منجر به رشد كپك، كپك و ساير موجودات مي شود. با گذشت زمان، اين مي تواند باعث خراب شدن سنگ و از دست دادن يكپارچگي ساختاري خود شود.

 

قرار گرفتن در معرض نور مستقيم خورشيد: قرار گرفتن طولاني مدت در معرض نور مستقيم خورشيد مي تواند باعث محو شدن يا تغيير رنگ سنگ هاي ساختماني شود. اشعه ماوراء بنفش خورشيد نيز مي تواند به مرور زمان باعث تخريب سنگ شود.

 

باران اسيدي: باران اسيدي مي تواند باعث فرسايش سنگ هاي ساختماني و از بين رفتن سطح خود شود. باران اسيدي به دليل آلودگي هوا ايجاد مي شود كه مي تواند با رطوبت موجود در جو واكنش داده و اسيدهايي را تشكيل دهد كه مي تواند به سنگ آسيب برساند.

 

انجام اقداماتي براي محافظت از سنگ هاي ساختماني در برابر اين شرايط آب و هوايي، مانند اعمال يك درزگير يا پوشش محافظ، يا نصب سيستم هاي زهكشي براي جلوگيري از تجمع آب در سطح سنگ بسيار مهم است. نگهداري و تميز كردن منظم نيز مي تواند به جلوگيري از بروز آسيب كمك كند.

آسيب هاي كه ممكن است به سنگ هاي ساختماني وارد شود ..!

 

سنگ هاي ساختماني مي توانند آسيب هاي مختلفي از جمله ترك، تراشه، لكه، فرسايش و تغيير رنگ را متحمل شوند. در اينجا برخي از انواع آسيب هاي متداول و نحوه تعمير آنها آورده شده است:

 

ترك ها: ترك در سنگ هاي ساختماني مي تواند در اثر عوامل مختلفي از جمله هوازدگي، نشست ساختمان يا آسيب ضربه ايجاد شود. ترك هاي كوچك را مي توان با پر كردن آنها با اپوكسي ترميم كننده سنگ كه با رنگ و بافت سنگ مطابقت دارد، ترميم كرد. ترك هاي بزرگتر ممكن است نياز به تعمير حرفه اي يا تعويض سنگ داشته باشند.

 

براده‌ها: براده‌هاي سنگ‌هاي ساختماني مي‌توانند در اثر ضربه، مانند سقوط اجسام يا ماشين‌هاي سنگين ايجاد شوند. تراشه هاي كوچك را مي توان با يك اپوكسي تعمير سنگ پر كرد، در حالي كه تراشه هاي بزرگتر ممكن است نياز به جايگزيني سنگ آسيب ديده داشته باشند.

 

لكه ها: لكه هاي روي سنگ هاي ساختماني مي تواند در اثر عوامل مختلفي از جمله قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي، آب يا مواد آلي ايجاد شود. روش مناسب حذف لكه به نوع لكه و نوع سنگ بستگي دارد. برخي از لكه ها ممكن است با ضماد ساخته شده از يك ماده تميز كننده خاص پاك شوند و روي ناحيه لكه دار اعمال شوند.

 

فرسايش: فرسايش سنگ هاي ساختماني مي تواند در اثر هوازدگي، قرار گرفتن در معرض اسيدها يا ساير واكنش هاي شيميايي ايجاد شود. در برخي موارد، فرسايش را مي توان با بريدن ناحيه آسيب ديده و جايگزيني آن با سنگ جديد ترميم كرد. در موارد ديگر، ممكن است يك درزگير يا پوشش محافظ براي جلوگيري از فرسايش بيشتر اعمال شود.

 

تغيير رنگ: تغيير رنگ سنگ هاي ساختماني مي تواند در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، هوازدگي يا لكه شدن ايجاد شود. تغيير رنگ ممكن است با استفاده از تقويت كننده رنگ سنگ يا با تميز كردن سنگ با تميز كننده تخصصي اصلاح شود.

 

مهم است كه با يك سنگ تراشي حرفه اي يا كارشناس مرمت ساختمان مشورت كنيد تا بهترين روش تعمير را براي نوع خاص سنگ خود و ميزان آسيب تعيين كنيد. نگهداري و تميز كردن منظم نيز مي تواند به جلوگيري از بروز آسيب كمك كند.

 

چه نوع سنگي براي چه آب هاواي مناسب است ..!

 

انواع مختلف سنگ هاي ساختماني درجات مختلفي از مقاومت در برابر شرايط آب و هوايي دارند و در انتخاب سنگ براي يك پروژه خاص بايد اقليم و الگوهاي آب و هوايي منطقه را در نظر گرفت. در اينجا برخي از رايج ترين انواع سنگ هاي ساختماني و مناسب بودن آنها براي شرايط آب و هوايي مختلف آورده شده است:

 

گرانيت: گرانيت سنگي است بسيار بادوام و مقاوم در برابر آب و هوا كه براي استفاده در طيف وسيعي از شرايط آب و هوايي از جمله گرما و سرماي شديد، رطوبت بالا و باران شديد مناسب است. همچنين در برابر باران اسيدي و اشعه ماوراء بنفش مقاوم است.

 

ماسه سنگ: ماسه سنگ يك سنگ متخلخل است كه براي آب و هواي خشك يا خشك با رطوبت كم مناسب است. استفاده از آن در مناطقي با رطوبت زياد يا بارندگي مكرر توصيه نمي شود، زيرا مستعد فرسايش و لكه شدن است.

 

سنگ آهك: سنگ آهك يك سنگ همه كاره است كه براي استفاده در شرايط آب و هوايي مختلف مناسب است، اما براي مناطقي با ميزان بارندگي و رطوبت كم تا متوسط مناسب است. مستعد فرسايش و تغيير رنگ ناشي از باران اسيدي است.

 

سنگ مرمر: سنگ مرمر يك سنگ بسيار متخلخل است كه استفاده از آن در مناطقي با رطوبت زياد يا بارندگي مكرر توصيه نمي شود. همچنين در معرض آسيب ناشي از قرار گرفتن در معرض اسيدها و اشعه ماوراء بنفش است.

 

تخته سنگ: تخته سنگ سنگي متراكم و بادوام است كه در برابر عوامل جوي و فرسايش بسيار مقاوم است. براي استفاده در شرايط آب و هوايي مختلف از جمله گرما و سرماي شديد، رطوبت بالا و باران شديد مناسب است.

 

تراورتن: تراورتن سنگي متخلخل است كه براي آب و هواي خشك يا خشك با رطوبت كم مناسب است. استفاده از آن در مناطقي با رطوبت زياد يا بارندگي مكرر توصيه نمي شود، زيرا مستعد لك شدن و فرسايش است.

 

هنگام انتخاب سنگ ساختماني براي يك پروژه خاص، مهم است كه نه تنها آب و هوا و شرايط آب و هوايي منطقه، بلكه استفاده مورد نظر از سنگ، زيبايي طراحي و الزامات دوام پروژه را نيز در نظر بگيريد. توصيه مي شود براي انتخاب مناسب ترين نوع سنگ براي پروژه خود با يك تامين كننده يا سنگ تراشي حرفه اي مشورت كنيد.

 

آب بندي كردن سنگ ساختماني چيست ...!

آب بندي سنگ ساختماني فرآيند اعمال پوشش يا درزگير محافظ بر روي سطح سنگ ساختماني براي جلوگيري از آسيب ناشي از قرار گرفتن در معرض آب و هوا، رطوبت، لكه ها و ساير عوامل محيطي است. درزگير يك سد محافظ تشكيل مي دهد كه آب، روغن و ساير موادي را كه مي توانند باعث آسيب يا تغيير رنگ سنگ شوند را دفع مي كند.

 

انواع مختلفي از درزگيرها براي سنگ هاي ساختماني وجود دارد، از جمله درزگيرهاي موضعي كه يك لايه محافظ بر روي سطح سنگ ايجاد مي كنند و درزگيرهاي آغشته كننده كه به داخل سنگ نفوذ كرده و از داخل مانع ايجاد مي كنند. درزگيرهاي موضعي مي توانند سطحي براق يا مات براي سنگ ايجاد كنند، در حالي كه درزگيرهاي آغشته كننده ظاهر سنگ را تغيير نمي دهند.

 

قبل از استفاده از درزگير بر روي سنگ هاي ساختماني، تميز كردن و آماده سازي مناسب سطح سنگ بسيار مهم است. اين ممكن است شامل از بين بردن هر گونه لكه، كثيفي يا زباله هاي موجود و همچنين ترميم هرگونه ترك يا بريدگي در سنگ باشد. هنگامي كه سطح تميز و خشك شد، درزگير را مي توان طبق دستورالعمل سازنده اعمال كرد، كه ممكن است شامل اسپري كردن، برس زدن يا غلتاندن درزگير بر روي سطح سنگ باشد.

 

انتخاب نوع مناسب درزگير براي نوع خاص سنگ مورد استفاده و كاربرد مورد نظر سنگ بسيار مهم است. برخي از درزگيرها ممكن است براي استفاده در فضاي باز مناسب تر باشند، در حالي كه برخي ديگر ممكن است براي كاربردهاي داخلي مناسب تر باشند. توصيه مي شود براي تعيين مناسب ترين نوع درزگير براي پروژه خود با يك سنگ تراشي يا تامين كننده حرفه اي مشورت كنيد.

 

نگهداري و نظافت منظم سنگ هاي ساختماني، حتي سنگ هاي مهر و موم شده نيز براي اطمينان از طول عمر و دوام سنگ مهم است. اين ممكن است شامل استفاده مجدد دوره‌اي از درزگير و همچنين تميز كردن معمولي براي از بين بردن هرگونه كثيفي يا لكه‌اي كه ممكن است روي سطح سنگ جمع شود باشد.

 

ترك هاي ناشي از نشست ساختمان چيست و چه پيشگيري بعد از ترك خوردن سنگ بايد انجام داد ؟

 

ترك در سنگ هاي ساختماني مي تواند در اثر عوامل مختلفي از جمله نشست فونداسيون ساختمان، جابجايي يا جابجايي خاك زيرين، تغيير دما و رطوبت و ضربه فيزيكي يا فشار وارده بر سنگ ايجاد شود. هنگامي كه سنگ هاي ساختماني در اثر نشست ساختمان ترك مي خورند، غالباً در نتيجه توزيع ناهموار وزن يا فشار روي پي است.

 

براي جلوگيري از ايجاد ترك در اثر نشست ساختمان، مهم است كه از طراحي و ساخت فونداسيون به درستي و با پشتيباني و تقويت كافي براي توزيع يكنواخت وزن ساختمان اطمينان حاصل شود. اين ممكن است شامل مشاوره با يك مهندس يا معمار حرفه اي براي ارزيابي فونداسيون و انجام هر گونه تعميرات يا بهبودهاي لازم باشد.

 

اگر سنگ هاي ساختماني به دليل نشست يا عوامل ديگر ترك مي خورند، مهم است كه به سرعت به اين موضوع رسيدگي شود تا از آسيب يا خرابي بيشتر جلوگيري شود. اين ممكن است شامل برداشتن و جايگزيني سنگ آسيب ديده يا ترميم ترك با مواد پركننده مناسب باشد. استفاده از ماده پركننده اي كه با نوع سنگ مورد استفاده سازگار باشد و باعث آسيب يا لكه شدن بيشتر سنگ نشود، مهم است.

 

علاوه بر ترميم ترك، بررسي علت اصلي ترك براي جلوگيري از آسيب بيشتر نيز مهم است. اين ممكن است شامل تقويت فونداسيون، بهبود زهكشي و تهويه اطراف ساختمان، يا انجام ساير تعميرات سازه اي در صورت نياز باشد.

 

تعمير و نگهداري و بازرسي منظم سنگ هاي ساختماني همچنين مي تواند به شناسايي و رفع هر گونه ترك يا آسيب هاي ديگر در مراحل اوليه، قبل از جدي شدن يا سخت شدن آنها كمك كند. اين ممكن است شامل تميز كردن و آب بندي دوره اي سنگ ها و همچنين بازرسي هاي معمول توسط يك سنگ تراشي يا مهندس حرفه اي باشد.

 

 

 

 

 




برچسب: خريد سنگ گرانيت ، بهترين سنگ ساختماني ، قيمت سنگ گرانيت، خريد سنگ مرمريت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۴۷:۵۰ توسط:آرسانت موضوع:

بهرين متريال براي كف پاركينگ چيست ؟ شفيعي

بهرين متريال براي كف پاركينگ چيست ؟

 

بتن: يكي از پركاربردترين مصالح براي پاركينگ ها مي باشد. بادوام، بادوام است و مي تواند ترافيك سنگين را تحمل كند. همچنين مي توان براي ايجاد الگوهاي تزئيني يا آرم بتن را رنگ آميزي يا مهر زد.

 

آسفالت: آسفالت يكي ديگر از گزينه هاي محبوب براي پاركينگ ها است. نصب و تعمير آن آسان است و نسبتاً مقرون به صرفه است. با اين حال، به اندازه بتن بادوام نيست و مي تواند در طول زمان به نگهداري بيشتري نياز داشته باشد.

 

سنگفرش نفوذپذير: اين يك نوع روسازي است كه به آب اجازه مي دهد از طريق آن تخليه شود كه مي تواند به كاهش رواناب آب طوفان و بهبود كيفيت آب كمك كند. روسازي نفوذپذير را مي توان از مواد مختلفي از جمله بتن، آسفالت يا سنگفرش هاي به هم پيوسته ساخته شد.

 

سنگفرش: سنگفرش هاي بتني يا سفالي به هم پيوسته مي توانند سطح بصري جذابي براي پاركينگ ايجاد كنند. آنها بادوام هستند و مي توانند بارهاي سنگين را تحمل كنند، اما ممكن است نسبت به ساير گزينه ها نياز به نگهداري بيشتري داشته باشند.

 

هنگام انتخاب مواد كفپوش براي پاركينگ، مهم است كه عواملي مانند دوام، الزامات نگهداري، هزينه، و جذابيت هاي زيبايي و همچنين هر گونه مقررات يا استانداردهاي محلي كه ممكن است اعمال شود را در نظر بگيريد.

 

 

سنگرش نفوذ پذير :

 

روسازي نفوذپذير كه به آن روسازي متخلخل يا روسازي متخلخل نيز گفته مي شود، نوعي روسازي است كه به آب اجازه مي دهد از آن عبور كرده و به زير زمين وارد شود. اين براي كاهش رواناب آب طوفان و بهبود كيفيت آب با اجازه دادن به آب باران به داخل خاك به جاي جاري شدن در نهرها، رودخانه‌ها يا ديگر آب‌هاي مجاور طراحي شده است.

 

روسازي نفوذپذير معمولاً از تركيبي از مواد مانند شن، سنگ خرد شده يا بتن ساخته مي شود كه فضاي باز كافي بين آنها وجود دارد تا آب از آن عبور كند. لايه پايه روسازي معمولاً از سنگ هاي بزرگتر يا شن ساخته شده است كه پشتيباني ساختاري را فراهم مي كند و به آب اجازه مي دهد تا به خاك زيرين فيلتر شود.

 

روسازي نفوذپذير را مي توان در كاربردهاي مختلفي از جمله پاركينگ، راهروها، پياده روها و مسيرهاي دوچرخه استفاده كرد. همچنين مي‌توان از آن براي ايجاد ويژگي‌هاي زيرساخت سبز، مانند باغ‌هاي باراني يا بيوسوال، استفاده كرد كه به مديريت آب طوفان و كاهش اثرات شهرنشيني بر چرخه آب طبيعي كمك مي‌كند.

 

مزاياي روسازي نفوذپذير عبارتند از:

 

كاهش رواناب طوفان و بهبود كيفيت آب

تغذيه منابع آب زيرزميني

كاهش اثر جزيره گرمايي شهري با اجازه دادن به تبخير آب از سطح روسازي

بهبود كيفيت هوا با كاهش ميزان آلاينده هاي شسته شده از سطوح روسازي

فراهم كردن سطحي بادوام و كم نگهداري براي عابران پياده و وسايل نقليه.

 

 

انواع سنگ فرش هاي

 

انواع مختلفي از سنگ ها وجود دارد كه مي توان در ساخت و ساز براي كف پاركينگ ها استفاده كرد كه هر كدام بسته به عواملي مانند هزينه، دوام و نيازهاي نگهداري مزايا و معايب خاص خود را دارند. در اينجا تعدادي از پركاربردترين انواع سنگ آورده شده است:

 

سنگ ريزه: شن يك انتخاب محبوب براي سطوح پاركينگ است زيرا نسبتا ارزان است و نصب آن آسان است. با اين حال، حفظ آن در طول زمان ممكن است دشوار باشد و ممكن است نياز به مرتب سازي و بازيابي مكرر داشته باشد.

 

سنگ خرد شده: سنگ خرد شده يكي ديگر از انتخاب هاي رايج براي سطوح پاركينگ است. دوام بيشتري نسبت به شن دارد و كشش بهتري را فراهم مي كند، اما همچنين مي تواند گران تر باشد و ممكن است نياز به تعمير و نگهداري مكرر داشته باشد.

 

بتن: بتن انتخابي بادوام و ماندگار براي كف پاركينگ است. مي توان براي ايجاد الگوهاي تزئيني يا آرم روي آن مهر يا لكه زد، اما اگر ترك خورده يا آسيب ببيند تعمير آن گران و دشوار است.

 

آسفالت: آسفالت يكي ديگر از گزينه هاي محبوب براي سطوح پاركينگ است. نسبتا ارزان است و نصب آن آسان است، اما ممكن است در طول زمان به نگهداري بيشتري نسبت به بتن يا ساير گزينه ها نياز داشته باشد.

 

سنگفرش هاي به هم پيوسته: سنگفرش هاي بتني يا سفالي به هم پيوسته مي توانند سطح بصري جذابي براي پاركينگ ايجاد كنند. آنها بادوام هستند و مي توانند بارهاي سنگين را تحمل كنند، اما ممكن است نسبت به ساير گزينه ها نياز به نگهداري بيشتري داشته باشند.

 

در نهايت، بهترين نوع سنگ براي كف پاركينگ به عوامل مختلفي از جمله مقررات محلي، اندازه پاركينگ و كاربري مورد نظر از فضا بستگي دارد. مهم است كه با يك پيمانكار يا مهندس حرفه اي مشورت كنيد تا بهترين گزينه را براي پروژه خاص خود تعيين كنيد.

 

 

چه نوع سنگ ساختماني براي پاركينگ استفاده مي شود ؟

 

 

نوع سنگ ساختماني كه براي پاركينگ استفاده مي شود بسته به عواملي مانند هزينه، دوام و در دسترس بودن محلي مي تواند متفاوت باشد. در اينجا چند نمونه از سنگ هاي ساختماني پركاربرد براي پاركينگ آورده شده است:

 

گرانيت: سنگ گرانيت سنگي بسيار مقاوم و مقاوم است كه معمولا در پاركينگ ها استفاده مي شود. در برابر سايش مقاوم است، مي تواند بارهاي سنگين را تحمل كند و داراي سطح طبيعي غير لغزشي است كه كشش خوبي را فراهم مي كند.

 

لايمستون: لايمستون يك سنگ رسوبي است كه اغلب در ساختمان سازي از جمله براي پاركينگ ها استفاده مي شود. نسبتاً مقرون به صرفه است و در رنگ‌ها و روكش‌هاي مختلفي عرضه مي‌شود، اما نسبت به ساير گزينه‌ها مي‌تواند مستعد ساييدگي و پارگي باشد.

 

ماسه سنگ: ماسه سنگ يك سنگ رسوبي است كه از دانه هاي معدني، سنگ يا آلي به اندازه ماسه تشكيل شده است. اين يك انتخاب محبوب براي پاركينگ است زيرا مقرون به صرفه، بادوام است و در طيف رنگي موجود است.

 

بازالت: بازالت يك سنگ آتشفشاني تيره رنگ است كه اغلب در ساختمان سازي استفاده مي شود. اين سنگ متراكم و بادوام است كه مي تواند بارهاي سنگين را تحمل كند و در برابر سايش و پارگي مقاوم است.

 

بتن: در حالي كه يك سنگ طبيعي نيست، بتن يك انتخاب محبوب براي پاركينگ ها است، زيرا بادوام است، نصب آن آسان است و مي توان آن را براي ايجاد الگوهاي تزئيني يا آرم ها مهر و موم يا رنگ آميزي كرد.

 

در نهايت، بهترين نوع سنگ ساختماني براي يك پاركينگ به عوامل مختلفي از جمله در دسترس بودن محلي، هزينه و الزامات خاص پروژه بستگي دارد. مهم است كه با يك پيمانكار يا مهندس حرفه اي مشورت كنيد تا بهترين گزينه را براي نيازهاي خاص خود تعيين كنيد.

 

هنگام خريد سنگ پاركينگ چه نكاتي مهم است ؟

 

هنگام خريد سنگ پاركينگ بايد به چند فاكتور مهم توجه كرد. در اينجا برخي از نكات كليدي وجود دارد كه بايد در نظر داشته باشيد:

 

دوام: يكي از مهم ترين فاكتورهايي كه در خريد سنگ پاركينگ بايد به آن توجه كرد، دوام آنهاست. پاركينگ ها مي توانند ترافيك وسايل نقليه سنگين زيادي را ببينند، بنابراين مهم است كه سنگ هايي را انتخاب كنيد كه در برابر اين سايش مقاومت كنند. به دنبال سنگ هايي مانند گرانيت، بازالت يا بتن باشيد كه متراكم و مقاوم هستند.

 

كشش: همچنين مهم است كه سنگ هاي پاركينگي را انتخاب كنيد كه كشش خوبي براي جلوگيري از لغزش و سقوط ايجاد كنند. به دنبال سنگ هايي باشيد كه داراي سطح طبيعي غير لغزنده هستند، مانند گرانيت يا ماسه سنگ.

 

هزينه: هزينه سنگ هاي پاركينگ نيز يك نكته مهم است. در حالي كه نمي خواهيد كيفيت را فداي قيمت كنيد، مهم است كه سنگ هايي را انتخاب كنيد كه متناسب با بودجه شما باشند.

 

نصب: در نظر بگيريد كه نصب سنگ ها چقدر آسان يا دشوار خواهد بود. برخي از سنگ ها، مانند سنگفرش هاي به هم پيوسته، ممكن است به زمان و تلاش بيشتري نسبت به سايرين نياز داشته باشند.

 

نگهداري: انواع مختلف سنگ ها در طول زمان به سطوح مختلف نگهداري نياز دارند. در نظر بگيريد كه چقدر زمان و تلاش براي نگهداري سنگ‌ها صرف مي‌كنيد و سنگ‌هايي را انتخاب كنيد كه مطابق با اين نيازها باشند.

 

مقررات محلي: حتماً با مقامات محلي بررسي كنيد تا مطمئن شويد كه نوع سنگ پاركينگي كه انتخاب مي‌كنيد با مقررات يا كدهاي مربوطه مطابقت دارد.

 

زيبايي شناسي: در نهايت زيبايي سنگ هاي پاركينگ را در نظر بگيريد. شما ممكن است بخواهيد سنگ هايي را انتخاب كنيد كه نماي ساختمان يا محيط اطراف شما را تكميل كنند، يا مي توانند براي ايجاد الگوهاي تزئيني يا آرم ها با مهر يا لكه گذاري شوند.

 

به طور كلي، مهم است كه گزينه هاي خود را با دقت در نظر بگيريد و سنگ هاي پاركينگي را انتخاب كنيد كه نيازها و نيازهاي خاص شما را برآورده كند.

ويژگي هاي بهترين سنگ كف پاركينگ ؟

 

هنگام انتخاب بهترين سنگ كف پاركينگ، بايد چندين ويژگي را در نظر گرفت. در اينجا به برخي از مهمترين آنها اشاره مي كنيم:

 

دوام: سنگ كف پاركينگ بايد به اندازه كافي دوام داشته باشد تا بتواند وزن وسايل نقليه و ترافيك مداوم را تحمل كند. سنگ هايي مانند گرانيت، بازالت و بتن برخي از بادوام ترين گزينه ها هستند.

 

مقاومت در برابر لغزش: يك سنگ كف پاركينگ خوب بايد اصطكاك كافي براي جلوگيري از سر خوردن وسايل نقليه و عابران پياده ايجاد كند. براي اطمينان از ايمني، سنگ هايي با سطح خشن و غير لغزنده انتخاب كنيد.

 

تخلخل: يك سنگ متخلخل نفوذپذير است، به اين معني كه مي تواند آب باران را جذب كند و از سيل جلوگيري كند. روسازي نفوذپذير همچنين مي تواند به مديريت آب طوفان كمك كند و آن را به يك انتخاب سازگار با محيط زيست تبديل كند.

 

تميز كردن و نگهداري آسان: سنگ كف پاركينگ بايد به راحتي تميز و نگهداري شود. سنگ هايي كه سطح صافي دارند يا آن هايي كه مي توانند آب بندي شوند، كمتر در معرض آلودگي و زباله قرار مي گيرند و تميز كردن آنها را آسان تر مي كند.

 

زيبايي شناسي: سنگ كف پاركينگ بايد از نظر بصري جذاب باشد و نماي ساختمان يا محيط اطراف شما را تكميل كند. سنگ ها داراي طيف وسيعي از رنگ ها، پوشش ها و طرح ها هستند، بنابراين يكي را انتخاب كنيد كه زيبايي ملك شما را افزايش دهد.

 

هزينه: هزينه سنگ كف پاركينگ نيز نكته مهمي است. در حالي كه نمي خواهيد كيفيت را به دليل قيمت به خطر بيندازيد، مهم است كه سنگي را انتخاب كنيد كه متناسب با بودجه شما باشد.

 

به طور كلي، بهترين سنگ كف پاركينگ سنگي است كه بادوام، مقاوم در برابر لغزش، متخلخل، تميز كردن و نگهداري آسان، از نظر بصري جذاب و مقرون به صرفه باشد. با يك پيمانكار يا مهندس حرفه اي مشورت كنيد تا به شما كمك كند تا بهترين گزينه را براي نيازها و نيازهاي خاص خود انتخاب كنيد.

 

ابعاد سنگ پاركينگ ...!

 

ابعاد سنگ پاركينگ بسته به نوع سنگ و نيازهاي خاص پروژه مي تواند متفاوت باشد. در اينجا چند دستورالعمل كلي براي ابعاد معمولي سنگ هاي پاركينگ آورده شده است:

 

سنگفرش ها: سنگفرش ها انتخاب محبوبي براي پاركينگ ها هستند زيرا مي توان آنها را براي ايجاد الگوها و طرح هاي مختلف سفارشي كرد. اندازه‌هاي استاندارد سنگ‌فرش معمولاً 4×8 اينچ يا 6×6 اينچ هستند، اگرچه اندازه‌ها و شكل‌هاي زيادي وجود دارد.

 

سنگفرش: سنگفرش ها معمولاً بزرگتر از سنگفرش ها هستند و در اندازه هاي مختلف از كوچك تا بزرگ هستند. رايج ترين اندازه ها براي سنگفرش ها 4*4 اينچ، 6*6 اينچ و 6*9 اينچ است.

 

سنگ پرچم: سنگ فلگستون نوعي سنگ طبيعي است كه اغلب در پاركينگ ها استفاده مي شود. اندازه قطعات سنگ پرچم مي تواند متفاوت باشد، اما معمولاً بين 1 تا 2 اينچ ضخامت دارند و مي توان آنها را به اندازه ها و شكل هاي مختلف برش داد.

 

صفحات گرانيتي: صفحات گرانيتي گزينه اي بادوام و مقاوم براي پاركينگ ها هستند. آنها در طيف وسيعي از اندازه ها هستند، از كاشي هاي كوچك گرفته تا صفحات بزرگ كه مي توانند چندين فوت طول داشته باشند.

 

توجه به اين نكته ضروري است كه ابعاد سنگ پاركينگ به نيازهاي خاص پروژه بستگي دارد. براي تعيين بهترين اندازه و شكل سنگ براي نيازهاي خاص خود با يك پيمانكار يا مهندس حرفه اي مشورت كنيد.

 

سنگ پاركينگ و انتخاب بهترين سنگ براي رمپ پاركينگ

 

سطح شيب دار پاركينگ سازه اي شيبدار است كه به وسايل نقليه اجازه مي دهد از يك سطح به سطح ديگر در گاراژ يا محوطه پاركينگ حركت كنند. هنگام انتخاب بهترين سنگ براي رمپ پاركينگ، بايد چندين فاكتور را در نظر گرفت:

 

مقاومت در برابر لغزش: سنگ مورد استفاده در رمپ پاركينگ بايد ضد لغزش باشد تا از لغزش وسايل نقليه و عابران پياده روي سطح رمپ جلوگيري شود. براي اطمينان از ايمني، به دنبال سنگ هايي با سطح ناهموار يا روكش بافت باشيد.

 

دوام: سنگ مورد استفاده در رمپ پاركينگ بايد بادوام بوده و در برابر تردد وسايل نقليه سنگين و فرسودگي مداوم مقاومت كند. سنگ هايي مانند گرانيت، بازالت يا بتن گزينه هاي خوبي براي استحكام و چقرمگي آنها هستند.

 

ظرفيت بار: سنگ بايد بتواند وزن وسايل نقليه اي را كه از سطح شيب دار بالا و پايين مي روند تحمل كند. سنگ هايي را انتخاب كنيد كه بتوانند بارهاي سنگين را بدون ترك يا شكستن تحمل كنند.

 

زيبايي شناسي: سنگ مورد استفاده در رمپ پاركينگ نيز بايد از نظر بصري جذاب باشد و ظاهر پاركينگ يا پاركينگ را تكميل كند. سنگ ها را با رنگ و طرحي انتخاب كنيد كه زيبايي شناسي كلي ساختار را افزايش دهد.

 

هزينه: هزينه سنگ نيز يك نكته مهم است. در حالي كه مي خواهيد سنگي با كيفيت و بادوام انتخاب كنيد، انتخاب سنگي كه متناسب با بودجه شما باشد نيز مهم است.

 

نگهداري: سطح نگهداري مورد نياز براي سنگ را در نظر بگيريد. برخي از سنگ‌ها، مانند گرانيت يا بتن، به حداقل تعمير و نگهداري نياز دارند، در حالي كه برخي ديگر ممكن است نياز به آب بندي يا درمان داشته باشند تا از ايجاد لكه يا آسيب جلوگيري شود.

 

مقررات محلي: حتماً با مقامات محلي بررسي كنيد تا مطمئن شويد كه نوع سنگي كه انتخاب مي‌كنيد با قوانين يا كدهاي مربوطه براي رمپ پاركينگ مطابقت دارد.

 

به طور كلي، بهترين سنگ براي رمپ پاركينگ، سنگي است كه در برابر لغزش، بادوام، قادر به تحمل بارهاي سنگين، از نظر بصري جذاب، مقرون به صرفه و نگهداري آسان باشد. با يك پيمانكار يا مهندس حرفه اي مشورت كنيد تا به شما كمك كند تا بهترين گزينه را براي نيازها و نيازهاي خاص خود انتخاب كنيد.

 

 

 


برچسب: خريد سنگ گرانيت ، بهترين سنگ ساختماني ، قيمت سنگ گرانيت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۰۷:۲۸ توسط:آرسانت موضوع:

فضاي كف خانه - شفيعي

فضاي كف  خانه از سنگ

 

انواع مختلفي از سنگ ها وجود دارد كه معمولا براي كف سازي استفاده مي شوند، از جمله سنگ مرمر، گرانيت، سنگ آهك، تراورتن، تخته سنگ و ماسه سنگ.

 

كفپوش سنگي به دلايل مختلفي مي تواند گزينه اي عالي باشد. بادوام و ماندگار است و مي تواند ظاهري طبيعي و زيبا به هر اتاقي ببخشد. نگهداري سنگ نيز آسان است و مي توان آن را با محصولات ساده و غير سمي تميز كرد.

 

با اين حال، كفپوش سنگي معايبي نيز دارد. اين مي تواند گران باشد، به ويژه براي مواد پيشرفته مانند سنگ مرمر يا گرانيت. سنگ همچنين مي تواند سرد و سفت در زير پا باشد كه ممكن است براي برخي افراد راحت نباشد. علاوه بر اين، برخي از انواع سنگ ها متخلخل هستند و ممكن است براي جلوگيري از لكه شدن يا آسيب آب به آب بندي منظم نياز داشته باشند.

 

به طور كلي، كفپوش سنگي مي‌تواند گزينه‌اي زيبا و بادوام براي خانه‌ها باشد، اما مهم است كه مزايا و معايب را در نظر بگيريد و با يك متخصص مشورت كنيد تا مطمئن شويد كه انتخاب مناسبي براي نيازها و ترجيحات خاص شماست.

 

مزاياي استفاده از سنگ در كف خانه ..؟

 

استفاده از سنگ براي كفپوش ساختمان مزاياي متعددي دارد. اينجا چندتايي هستند:

 

دوام: كفپوش سنگي بسيار بادوام است و مي تواند در برابر ترافيك سنگين پا، ريختن پاها و ساير ساييدگي ها كه در مناطق پرتردد معمول است مقاومت كند. زماني كه كفپوش سنگي به درستي نگهداري شود، مي تواند سال ها دوام بياورد.

 

زيبايي شناسي: كفپوش سنگي ظاهري طبيعي و زيبا به هر ساختماني مي بخشد. سنگ در رنگ‌ها و طرح‌هاي متنوعي وجود دارد، بنابراين مي‌توان آن را متناسب با هر زيبايي طراحي سفارشي كرد.

 

نگهداري كم: كفپوش سنگي در مقايسه با ساير مصالح كفپوش نسبتاً كم تعمير و نگهداري است. مي توان آن را با محصولات ساده و غير سمي تميز كرد و نيازي به اپيلاسيون يا پوليش منظم ندارد.

 

ضد حساسيت: كفپوش سنگي ضد حساسيت است، به اين معني كه گرد و غبار يا مواد حساسيت زا مانند فرش يا موكت را به دام نمي اندازد. اين باعث مي شود كه براي افرادي كه آلرژي يا مشكلات تنفسي دارند گزينه خوبي باشد.

 

پايداري: بسياري از انواع كفپوش هاي سنگي پايدار در نظر گرفته مي شوند زيرا منبع طبيعي فراواني هستند و به فرآيندهاي ساخت مصنوعي نياز ندارند.

 

ارزش فروش مجدد: كفپوش سنگي مي تواند ارزش فروش مجدد يك ساختمان را افزايش دهد زيرا يك متريال مرغوب و مطلوب است كه مي تواند نقطه فروش براي خريداران يا اجاره كنندگان بالقوه باشد.

 

به طور كلي، كفپوش سنگي گزينه اي بادوام، كم تعمير و نگهداري و از نظر زيبايي شناسي براي ساختمان ها است. با اين حال، مي تواند گران تر از ساير مواد كفپوش باشد و ممكن است نياز به نصب حرفه اي داشته باشد. مهم است كه مزايا و معايب آن را بسنجيد و قبل از انتخاب كفپوش سنگي براي ساختمان خود با يك متخصص مشورت كنيد.

 

 

در حالي كه استفاده از سنگ براي كف سازي در ساختمان مزاياي زيادي دارد، معايبي نيز وجود دارد كه بايد در نظر گرفته شود. اينجا چندتايي هستند:

 

هزينه: كفپوش سنگي مي تواند گران باشد، به خصوص اگر مواد درجه يك مانند سنگ مرمر يا گرانيت را انتخاب كنيد. هزينه خود سنگ مي تواند زياد باشد و نصب آن نيز مي تواند گرانتر از ساير گزينه هاي كفپوش باشد.

 

سختي: برخي از انواع كفپوش هاي سنگي، مانند گرانيت يا تخته سنگ، مي توانند در زير پا سخت و غير قابل بخشش باشند. اين ممكن است براي برخي افراد راحت نباشد، به خصوص در مناطقي كه افراد براي مدت طولاني در آن ايستاده يا راه مي روند.

 

لغزنده بودن: برخي از انواع كفپوش هاي سنگي در صورت خيس شدن ممكن است لغزنده باشند، كه مي تواند يك خطر ايمني باشد، به ويژه در مناطقي مانند حمام يا آشپزخانه.

 

تخلخل: برخي از انواع كفپوش هاي سنگي، مانند سنگ آهك يا ماسه سنگ، متخلخل هستند و اگر به درستي درزگيري يا درمان نشده باشند، مي توانند مايعات را لكه دار يا جذب كنند. اين مي تواند نگهداري آنها را دشوارتر كند و به مراقبت منظم بيشتري نياز داشته باشد.

 

تعمير و نگهداري: در حالي كه كفپوش سنگي به طور كلي در مقايسه با ساير مواد كفپوش كم نگهداري است، ممكن است براي حفظ ظاهر خود و جلوگيري از آسيب به تميز كردن و آب بندي دوره اي نياز داشته باشد.

 

به طور كلي، معايب كفپوش سنگي در مقايسه با مزايا، نسبتاً ناچيز است، اما هنگام انتخاب متريال كف بايد به آنها توجه كرد. براي تعيين اينكه آيا كفپوش سنگي براي نيازها و ترجيحات خاص شما انتخاب مناسبي است يا خير، با يك متخصص مشورت كنيد.

 

بهترين سنگ براي ساختمان كدام است؟

 

بهترين نوع سنگ براي ساختمان به عوامل مختلفي از جمله كاربرد مورد نظر سنگ، آب و هوا و شرايط محيطي منطقه و ترجيحات شخصي براي ظاهر و دوام بستگي دارد. در اينجا چند مورد از رايج ترين سنگ هاي مورد استفاده در ساختمان آورده شده است:

 

گرانيت: گرانيت سنگي بسيار سخت، بادوام و با ماندگاري طولاني است كه اغلب براي نماي بيروني ساختمان، ميز و كفپوش استفاده مي شود. در رنگ ها و طرح هاي بسيار متنوعي موجود است و در برابر حرارت، خط و خش و ساير انواع سايش مقاوم است.

 

لايمستون: لايمستون يك سنگ رسوبي است كه اغلب براي نماي بيروني ساختمان ها، كفپوش ها و ميزها استفاده مي شود. اين در طيف وسيعي از رنگ ها از سفيد و كرم گرفته تا خاكستري و آبي موجود است و نسبتا نرم و برش و شكل دادن آن آسان است.

 

ماسه سنگ: ماسه سنگ يك سنگ رسوبي است كه اغلب براي نماي بيروني ساختمان، كف سازي و محوطه سازي استفاده مي شود. اين در طيف وسيعي از رنگ ها و الگوها موجود است و نسبتا نرم و كار با آن آسان است.

 

سنگ مرمر: سنگ مرمر نوعي سنگ آهك است كه به دليل زيبايي و ظرافت مورد توجه قرار مي گيرد. اغلب براي نماي بيروني ساختمان ها، كفپوش ها و ميزها استفاده مي شود و در طيف گسترده اي از رنگ ها و الگوها موجود است.

 

اسلب: اسلب يك سنگ دگرگوني است كه اغلب براي سقف، كف سازي و محوطه سازي استفاده مي شود. اين محصول در طيف رنگي از مشكي و خاكستري تا سبز و قرمز موجود است و بادوام و ماندگاري بالايي دارد.

 

به طور كلي، بهترين سنگ براي ساخت و ساز به نيازها و ترجيحات خاص پروژه بستگي دارد. براي تعيين اينكه كدام نوع سنگ براي پروژه خاص شما مناسب است، با يك متخصص مشورت كنيد

 

نكته هاي در مورد انتخاب بهترين سنگ براي كف ساختمان

 

انتخاب بهترين سنگ براي كف ساختمان مي تواند كار سختي باشد، اما با كمي دانش و راهنمايي مي توانيد تصميمي آگاهانه بگيريد كه نيازها و ترجيحات شما را برآورده كند. در اينجا چند نكته وجود دارد كه به شما كمك مي كند بهترين سنگ را براي كف ساختمان خود انتخاب كنيد:

 

ترافيك را در نظر بگيريد: به سطح ترافيكي كه كف شما بايد تحمل كند فكر كنيد. اگر در يك منطقه پرتردد مانند يك فضاي تجاري باشد، ممكن است بخواهيد سنگي بادوام تر مانند گرانيت يا تخته سنگ انتخاب كنيد.

 

به سبك فكر كنيد: سبك ساختمان و زيبايي شناسي كلي را كه مي خواهيد به آن برسيد در نظر بگيريد. برخي از سنگ ها مانند سنگ مرمر ظاهري مجلل و زيباتر دارند، در حالي كه برخي ديگر مانند ماسه سنگ يا سنگ آهك ظاهري روستايي و طبيعي دارند.

 

به دنبال دوام باشيد: كفپوش سنگي با مراقبت مناسب مي تواند براي چندين دهه دوام بياورد، اما برخي از انواع سنگ نسبت به سايرين دوام بيشتري دارند. به دنبال سنگ هايي باشيد كه ضد خش، مقاوم در برابر لك و مقاوم در برابر سايش و پارگي هستند.

 

مقاومت در برابر لغزش را بررسي كنيد: مقاومت در برابر لغزش سنگ را در نظر بگيريد، به خصوص اگر آن را در مناطقي نصب مي كنيد كه ممكن است خيس شوند، مانند حمام يا آشپزخانه. برخي از سنگ ها، مانند تخته سنگ، داراي سطح طبيعي ناصافي هستند كه كشش خوبي را فراهم مي كند.

 

مشاوره حرفه اي دريافت كنيد: براي دريافت مشاوره در مورد بهترين نوع سنگ براي نيازها و ترجيحات خاص خود، با يك تامين كننده يا نصاب حرفه اي سنگ مشورت كنيد. آنها مي توانند به شما در انتخاب سنگ مناسب براي كف ساختمان خود كمك كنند و راهنمايي هايي در مورد نصب و نگهداري ارائه دهند.

 

به طور كلي، انتخاب بهترين سنگ براي كف ساختمان شما مستلزم بررسي دقيق چندين فاكتور از جمله ترافيك، سبك، دوام، مقاومت در برابر لغزش و مشاوره حرفه اي است. با در نظر گرفتن اين عوامل مي توانيد سنگي زيبا، كاربردي و ماندگار انتخاب كنيد.

 

تميز كردن و براق كردن سنگ :

 

تميز كردن و صيقل دادن سنگ مي تواند به حفظ زيبايي طبيعي آن كمك كند و در سال هاي آينده به بهترين شكل ظاهر شود. در اينجا چند مرحله براي تميز كردن و جلا دادن سنگ آورده شده است:

 

گرد و غبار و جارو كردن: با از بين بردن هرگونه كثيفي و زباله از سطح سنگ شروع كنيد. از يك جارو با موهاي نرم يا يك گرد و غبار پاك كن استفاده كنيد تا به آرامي خاك و گرد و غبار را از بين ببريد.

 

سنگ را تميز كنيد: از سنگ پاك كن طراحي شده براي نوع سنگي كه تميز مي كنيد استفاده كنيد. دستورالعمل هاي سازنده را دنبال كنيد تا پاك كننده را با آب مخلوط كنيد و سپس محلول را با استفاده از يك پارچه يا اسفنج تميز روي سنگ بماليد.

 

سنگ را تميز كنيد: براي لكه ها يا كثيفي هاي سخت تر، از يك برس نرم استفاده كنيد تا به آرامي سنگ را بشوييد. مراقب باشيد از برس سفت استفاده نكنيد كه ممكن است سطح سنگ را خراش دهد.

 

سنگ را بشوييد: از يك پارچه يا اسفنج تميز براي شستشوي سنگ با آب تميز استفاده كنيد. حتما تمام مواد پاك كننده و كثيفي را از روي سطح سنگ پاك كنيد.

 

سنگ را خشك كنيد: از يك پارچه تميز و خشك استفاده كنيد تا سنگ را به آرامي خشك كنيد. براي جلوگيري از ايجاد لكه هاي آب حتماً تمام رطوبت را از بين ببريد.

 

سنگ را جلا دهيد: براي افزايش زيبايي طبيعي سنگ از پوليش سنگ استفاده كنيد. پوليش را با يك پارچه تميز و خشك روي سطح سنگ بماليد و سپس با يك برس نرم يا پد پوليش آن را صاف كنيد.

 

توجه به اين نكته مهم است كه تكنيك ها و محصولات مخصوص تميز كردن و پوليش كه استفاده مي كنيد ممكن است بسته به نوع سنگي كه تميز مي كنيد متفاوت باشد. هميشه بهتر است با يك تامين كننده يا نصاب حرفه اي سنگ مشورت كنيد تا در مورد بهترين روش هاي تميز كردن و پرداخت براي نوع خاص سنگ خود مشاوره دريافت كنيد.

 

 

 

 

مزايا و معايب استفاده از سنگ براي كف ساختمان

 

استفاده از سنگ براي كف ساختمان مي تواند مزايا و معايبي داشته باشد. در اينجا چند مورد براي بررسي وجود دارد:

 

مزاياي:

 

دوام: سنگ يك ماده بسيار بادوام است و با مراقبت مناسب مي تواند چندين دهه دوام بياورد. در برابر خط و خش، لكه و ساييدگي مقاوم است و براي مناطق پرتردد انتخاب خوبي است.

 

زيبايي: سنگ زيبايي طبيعي دارد كه مي تواند ظاهر هر اتاقي را زيباتر كند. اين در رنگ‌ها و طرح‌هاي متنوعي مي‌آيد و هر قطعه منحصربه‌فرد است و ظاهري بي‌نظير به كف شما مي‌دهد.

 

تميز كردن آسان: كفپوش هاي سنگي به راحتي تميز و نگهداري مي شوند. آنها را مي توان به طور مرتب جارو يا جارو برقي زد و ريخته ها را مي توان به سرعت پاك كرد بدون اينكه لكه اي باقي بماند.

 

سازگار با محيط زيست: برخي از انواع سنگ ها دوستدار محيط زيست هستند، زيرا از مواد طبيعي ساخته شده اند و مي توانند بازيافت يا استفاده مجدد شوند.

 

معايب:

 

هزينه: كف‌پوش‌هاي سنگي مي‌توانند گران باشند، به‌ويژه اگر مصالح سطح بالايي مانند سنگ مرمر يا گرانيت را انتخاب كنيد. هزينه نصب نيز مي تواند بالا باشد، زيرا براي چيدن صحيح سنگ به نيروي كار ماهر نياز دارد.

 

لغزنده بودن: كف‌پوش‌هاي سنگي در صورت خيس شدن مي‌توانند لغزنده باشند، كه مي‌تواند يك خطر ايمني باشد، به خصوص در مناطقي مانند حمام يا آشپزخانه.

 

سرد: كف‌هاي سنگي ممكن است سرد باشند، كه در آب و هواي سردتر ناراحت‌كننده است. اين را مي توان با استفاده از فرش يا نصب گرمايش از كف كاهش داد.

 

تخلخل: برخي از انواع سنگ، مانند سنگ آهك يا ماسه سنگ، متخلخل هستند و مي توانند مايعات را جذب كنند، كه اگر نشت ها به سرعت تميز نشوند، مي توانند باعث ايجاد لكه يا تغيير رنگ شوند.

 

به طور كلي، تصميم به استفاده از سنگ براي كف ساختمان به ترجيحات شخصي شما و نيازهاي خاص فضاي شما بستگي دارد. در حالي كه كف‌هاي سنگي مي‌توانند زيبا و بادوام باشند، مي‌توانند پرهزينه و نياز به نگهداري دقيق داشته باشند. مهم است كه جوانب مثبت و منفي را به دقت بسنجيد و با يك متخصص مشورت كنيد تا بهترين انتخاب را براي فضاي خود داشته باشيد.

 

 

 

 


برچسب: خريد سنگ گرانيت ، بهترين سنگ ساختماني ، قيمت سنگ گرانيت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۵۱:۱۵ توسط:آرسانت موضوع:

سنگ پله چيست و چه كاربردي دارد- شفيعي

سنگ پله چيست و چه كاربردي دارد+ طرح ها  و مدل هاي انواع پله  

 

اصطلاح "سنگ پله" به طور معمول به يك جسم كوچك و مسطح، اغلب از سنگ يا بتن، كه بر روي زمين قرار مي گيرد تا از يك نقطه به نقطه ديگر آسان تر باشد، اشاره دارد. سنگ‌هاي پله معمولاً در باغ‌ها و مناظر بيروني مورد استفاده قرار مي‌گيرند، جايي كه مي‌توانند به عنوان يك عنصر تزئيني و در عين حال يك هدف كاربردي نيز ارائه كنند.

 

يكي از كاربردهاي رايج سنگ هاي پله اي ايجاد مسيري از ميان باغ يا حياط است. با قرار دادن سنگ هاي پله به صورت استراتژيك، مي توانيد مسيري روشن و ايمن براي پياده روي افراد ايجاد كنيد و در عين حال به چشم انداز جذابيت بصري اضافه كنيد. از سنگ هاي پله نيز مي توان براي ايجاد حاشيه يا لبه در اطراف تخت باغ يا ساير ويژگي هاي فضاي باز استفاده كرد.

 

يكي ديگر از كاربردهاي سنگ پله در آب نماها مانند بركه ها يا نهرها است. با قرار دادن سنگ‌هاي پله در آب، مي‌توانيد مسيري امن و در دسترس براي عبور افراد ايجاد كنيد و در عين حال يك عنصر زيبايي‌شناسي را نيز به ويژگي اضافه كنيد.

 

به طور كلي، سنگ هاي پله يك عنصر منظره سازي همه كاره و كاربردي هستند كه مي توانند به روش هاي مختلفي براي افزايش ظاهر و قابليت استفاده در فضاهاي بيروني مورد استفاده قرار گيرند.

 

سنگ پله در ساختمان ؟

 

در زمينه ساخت و ساز ساختمان، "سنگ هاي پله" مي تواند به بلوك هاي بتني يا سنگفرش هايي نيز اشاره داشته باشد كه به عنوان سطح پياده روي، به ويژه در مناطق بيروني مانند پاسيو، مسيرها و پياده روها استفاده مي شود. از سنگ‌هاي پله مي‌توان در اين كاربردها براي ايجاد سطحي پايدار و ايمن براي پياده‌روي استفاده كرد و در عين حال جذابيت بصري را به منطقه اضافه كرد.

 

از سنگ هاي پله نيز مي توان در داخل ساختمان ها، به ويژه در مناطقي مانند ورودي ها يا راهروها استفاده كرد. در اين زمينه، آنها ممكن است از مواد مختلفي مانند سنگ طبيعي، بتن يا كاشي ساخته شوند. سنگ‌هاي پله‌اي كه در داخل ساختمان‌ها استفاده مي‌شوند مي‌توانند هم هدف كاربردي و هم زيبايي‌شناختي داشته باشند، به هدايت ترافيك پياده‌روي و ايجاد يك عنصر طراحي بصري جالب كمك مي‌كنند.

 

به طور كلي، استفاده از سنگ هاي پله در ساخت و ساز ساختمان اغلب به دليل تمايل به ايجاد يك طرح منحصر به فرد و از نظر بصري قابل توجه است كه همچنين در خدمت هدفي عملي است، مانند ايجاد يك سطح پياده روي پايدار يا كمك به هدايت افراد در يك فضا.

 

انواع سنگ پله  مورد استفاده در باغ يا حياط  ؟

 

انواع مختلفي از سنگ هاي پله وجود دارد كه مي توان از آنها در باغ ها و حياط ها استفاده كرد. برخي از رايج ترين انواع عبارتند از:

 

سنگ طبيعي: سنگ هاي طبيعي مانند سنگ فرش، تخته سنگ و سنگ آهك انتخاب هاي محبوبي براي سنگ هاي پله در باغ ها هستند. اين سنگ ها را مي توان به شكل ها و اندازه هاي مختلف برش داد و جلوه اي طبيعي و ارگانيك به هر منظره اي داد.

 

سنگفرش هاي بتني: سنگفرش هاي بتني يكي ديگر از گزينه هاي محبوب براي سنگ پا هستند. آنها بادوام هستند، به راحتي نصب مي شوند و در رنگ ها و بافت هاي مختلف توليد مي شوند. از سنگفرش هاي بتني مي توان براي ايجاد ظاهري يكنواخت يا طرح طرح دار استفاده كرد.

 

سنگ رودخانه: سنگ هاي صاف رودخانه را مي توان به عنوان سنگ پله در باغ ها يا در امتداد مسيرها استفاده كرد. آنها ظاهري طبيعي ارائه مي دهند و مي توانند در اشكال و اندازه هاي مختلف استفاده شوند.

 

تكه هاي چوب: برش هاي چوبي كه از تنه يا شاخه درختان بريده شده اند را مي توان به عنوان سنگ پله در باغ ها استفاده كرد. آنها حس روستايي و طبيعي را به چشم انداز اضافه مي كنند.

 

مواد بازيافتي: سنگ هاي پله را مي توان از مواد بازيافتي مانند بتن شكسته، شيشه يا كاشي هاي سراميكي نيز تهيه كرد. اين يك گزينه سازگار با محيط زيست است كه ظاهري منحصر به فرد و خلاقانه به هر منظره اي اضافه مي كند.

 

به طور كلي، انتخاب سنگ پله به سبك و طراحي باغ يا حياط و همچنين ترجيحات و بودجه شخصي بستگي دارد.

 

 

 

 

 

كليه سنگ هاي طبيع يكه در باغ يا حياط براي پله استفاده مي شود 

 

انواع مختلفي از سنگ هاي طبيعي وجود دارد كه مي توان از آنها براي پله هاي باغ يا حياط استفاده كرد. برخي از رايج ترين سنگ هاي طبيعي مورد استفاده براي پله هاي باغ عبارتند از:

 

گرانيت: گرانيت يك انتخاب محبوب براي پله هاي فضاي باز است زيرا بسيار بادوام است و مي تواند ترافيك سنگين پا را تحمل كند. همچنين در رنگ هاي مختلف از خاكستري روشن تا صورتي و مشكي موجود است.

 

ماسه سنگ: ماسه سنگ سنگ طبيعي نرم تري است كه اغلب براي پله هاي باغ استفاده مي شود زيرا ظاهري طبيعي و روستايي دارد. در رنگ هاي مختلفي از جمله قهوه اي، خاكستري و قهوه اي وجود دارد.

 

لايمستون: لايمستون يك سنگ طبيعي بادوام است كه معمولاً براي پله هاي فضاي باز استفاده مي شود، زيرا مي تواند در برابر قرار گرفتن در معرض عناصر مقاومت كند. همچنين در رنگ ها و رنگ هاي متنوع موجود است.

 

بلو استون: بلو استون نوعي ماسه سنگ است كه به رنگ خاكستري آبي معروف است. اين يك انتخاب محبوب براي پله هاي باغ است زيرا ظاهري طبيعي و ارگانيك دارد.

 

اسلب : اسلب نوعي سنگ طبيعي است كه در رنگ هاي مختلفي از جمله خاكستري، سبز و قرمز وجود دارد. اين يك انتخاب محبوب براي پله هاي باغ است زيرا ضد لغزش است و مي توان آن را به اشكال و اندازه هاي مختلف برش داد.

 

به طور كلي، انتخاب سنگ طبيعي براي پله هاي باغ به سبك و طراحي باغ يا حياط و همچنين ترجيحات و بودجه شخصي بستگي دارد. مهم است كه سنگ طبيعي را انتخاب كنيد كه بادوام، مقاوم در برابر لغزش و مقاومت در برابر قرار گرفتن در معرض عناصر باشد.

 

كليه سنگ هاي طبيع يكه در داخل ساختمان براي پله استفاده مي شود   ؟

 

سنگ‌هاي طبيعي اغلب در ساخت و ساز ساختمان براي پله‌هاي داخلي استفاده مي‌شوند، زيرا ظاهري جاودانه و پيچيده به فضا مي‌بخشند. برخي از سنگ هاي طبيعي كه معمولا براي پله هاي داخلي استفاده مي شوند عبارتند از:

 

سنگ مرمر: سنگ مرمر به دليل دوام و زيبايي طبيعي، انتخاب محبوبي براي پله هاي داخلي است. اين در رنگ‌ها و طرح‌هاي متنوعي وجود دارد و اغلب در ساختمان‌هاي مسكوني و تجاري با كيفيت بالا استفاده مي‌شود.

 

گرانيت: گرانيت يك سنگ طبيعي سخت و بادوام است كه براي پله هاي داخلي ايده آل است. در رنگ‌ها و طرح‌هاي متنوع موجود است و مي‌تواند ظاهري صيقلي و ظريف به فضا ببخشد.

 

تراورتن: تراورتن نوعي سنگ آهك است كه ظاهري طبيعي و روستايي دارد. اين رنگ در طيف وسيعي از رنگ ها، از بژ تا قهوه اي وجود دارد و مي توان آن را تراش داد يا صيقل داد تا سطح صاف تري براي پله ها فراهم كند.

 

اسلب: اسلب يك سنگ طبيعي متراكم و بادوام است كه اغلب براي پله هاي داخلي استفاده مي شود، زيرا در برابر لغزش مقاوم است و داراي بافت طبيعي است كه كشش خوبي را ايجاد مي كند. اين در طيف وسيعي از رنگ ها از خاكستري تا سبز وجود دارد و مي توان آن را به اندازه ها و اشكال مختلف برش داد.

 

ماسه سنگ: ماسه سنگ يك سنگ طبيعي نرم و متخلخل است كه به دليل بافت طبيعي و تنوع رنگ منحصر به فرد، اغلب براي پله هاي داخلي استفاده مي شود. اين در طيف وسيعي از رنگ ها، از زرد تا قرمز و قهوه اي موجود است.

 

به طور كلي، انتخاب سنگ طبيعي براي پله هاي داخلي به سبك و طراحي ساختمان و همچنين ترجيحات و بودجه شخصي بستگي دارد. مهم است كه سنگ طبيعي را انتخاب كنيد كه بادوام، مقاوم در برابر لغزش باشد و بتواند ترافيك سنگين پا را تحمل كند.

 

استفاده از سنگ هاي رودخانه در پله و مسير پياده روي ؟

 

سنگ هاي رودخانه اي را مي توان در پله ها و راهروها به روش هاي مختلفي براي ايجاد ظاهري طبيعي و روستايي استفاده كرد. در اينجا چند كاربرد متداول براي سنگ هاي رودخانه اي در پله ها و راهروها آورده شده است:

 

سنگ هاي پله اي: سنگ هاي رودخانه اي صاف و گرد را مي توان به عنوان سنگ پله در مسيرهاي پياده روي يا به عنوان بخشي از مسير باغ استفاده كرد. اين سنگ ها معمولاً با لايه نازكي از ماسه يا شن براي پايداري در زير زمين قرار مي گيرند.

 

مسيرهاي شن يا سنگريزه: از سنگ هاي رودخانه اي كوچك مي توان براي ايجاد مسير شن يا سنگريزه استفاده كرد. اين نوع مسير معمولاً با كندن مسير، گذاشتن يك مانع علف‌هاي هرز و سپس افزودن لايه‌اي از سنگ‌هاي كوچك ساخته مي‌شود.

 

راه پله هاي سنگي: از سنگ هاي رودخانه اي مي توان براي ايجاد پلكاني با ظاهر طبيعي استفاده كرد. سنگ ها را مي توان برش داد و مرتب كرد تا به شكل و اندازه مورد نظر راه پله باشد و سپس با ملات يا بتن در جاي خود قرار داد.

 

مرزها: از سنگ هاي رودخانه اي مي توان به عنوان حاشيه براي پياده روها يا مسيرهاي باغ نيز استفاده كرد. آنها را مي توان با ملات در جاي خود قرار داد يا به سادگي در امتداد لبه مسير قرار داد تا ظاهري طبيعي و ارگانيك ايجاد كند.

 

تزئيني: در نهايت مي‌توان از سنگ‌هاي رودخانه‌اي به عنوان  تزئيني در پله‌ها و پياده‌روها استفاده كرد. آنها را مي توان در الگوها چيدمان كرد يا براي ايجاد طرح هايي استفاده كرد كه جذابيت بصري را به فضا اضافه مي كند.

 

به طور كلي، استفاده از سنگ هاي رودخانه اي در پله ها و مسيرها مي تواند ظاهري طبيعي و ارگانيك ايجاد كند كه به طور يكپارچه با مناظر اطراف تركيب مي شود. اين يك انتخاب محبوب براي كساني است كه مي خواهند حس طبيعي و روستايي تري را در فضاهاي بيروني خود ايجاد كنند.

 

انواع مدل هاي اجراي پله ساختماني  ؟

 

انواع مختلفي از طرح هاي اجراي راه پله بسته به طرح و ساختار ساختمان وجود دارد. برخي از رايج ترين انواع عبارتند از:

 

راه پله مستقيم: اين ساده ترين و رايج ترين نوع راه پله است. از يك پله مستقيم و بدون تغيير جهت يا ارتفاع تشكيل شده است.

 

پلكان L شكل: پلكان L شكل از دو پله مستقيم تشكيل شده است كه با چرخشي 90 درجه به هم متصل مي شوند. اين نوع راه پله اغلب در فضاهاي كوچكتر كه ممكن است راه پله مستقيم مناسب نباشد استفاده مي شود.

 

پلكان U شكل: پلكان U شكل شامل دو پله موازي است كه با يك فرود در وسط به هم متصل مي شوند. اين نوع راه پله اغلب در ساختمان هاي بزرگتر كه در آن فضا مشكلي ندارد استفاده مي شود.

 

راه پله مارپيچ: پلكان مارپيچ يك گزينه فشرده و كم حجم است كه از يك قطب مركزي تشكيل شده است كه پله ها به شكل مارپيچي دور آن پيچيده شده اند. اين نوع راه پله اغلب در فضاهاي تنگ و يا به عنوان يك ويژگي تزئيني استفاده مي شود.

 

پلكان منحني: پلكان منحني گزينه اي زيباتر و چشمگيرتر است كه از يك سري پله هاي منحني تشكيل شده است كه در اطراف يك نقطه مركزي مي پيچند. اين نوع راه پله اغلب در راهروهاي ورودي بزرگ يا ساير ساختمان هاي سطح بالا استفاده مي شود.

 

پلكان شناور: پلكان شناور يك گزينه مدرن و مينيماليستي است كه به نظر مي رسد در هوا شناور است و هيچ وسيله پشتيباني قابل مشاهده اي ندارد. اغلب از شيشه يا فلز ساخته مي شود و مي تواند در اشكال و اندازه هاي مختلف طراحي شود.

 

به طور كلي، انتخاب طرح اجراي راه پله به طراحي و سبك ساختمان و همچنين فضا و بودجه موجود بستگي دارد.

 

چند ايده براي طراحي پله ..!

 

پلكان شناور: پلكان شناور يك گزينه مدرن و مينيماليستي است كه توهمي از پله هاي شناور بدون پشتيباني قابل مشاهده ايجاد مي كند. اين مي تواند از چوب، فلز يا شيشه ساخته شود و مي تواند در اشكال و اندازه هاي مختلف طراحي شود.

 

پلكان مارپيچ: راه پله مارپيچ گزينه اي جمع و جور و صرفه جويي در فضا است كه حس زيبايي را به هر فضايي مي بخشد. اين مي تواند از چوب، فلز يا تركيبي از هر دو ساخته شود و مي تواند با يا بدون قطب مركزي طراحي شود.

 

پلكان شيشه اي: راه پله شيشه اي يك گزينه مدرن و شيك است كه به نور اجازه عبور مي دهد و حس شفافيت را ايجاد مي كند. مي توان آن را با عناصر فلزي يا چوبي تركيب كرد و مي توان آن را به صورت مستقيم، L يا U شكل طراحي كرد.

 

راه پله چوبي: راه پله چوبي يك گزينه كلاسيك و جاودانه است كه به هر فضايي گرما و شخصيت مي بخشد. مي توان آن را در انواع سبك ها از سنتي تا مدرن طراحي كرد و مي توان آن را رنگ آميزي يا رنگ آميزي كرد.

 

راه پله صنعتي: پلكان صنعتي گزينه اي جسور و مستحكم است كه عناصر فلزي، چوبي و بتوني را با هم تركيب مي كند تا ظاهري نوين و مدرن ايجاد كند. مي توان آن را با پروازهاي مستقيم يا مارپيچ طراحي كرد و مي تواند از آجر، فولاد يا بتن در معرض ديد استفاده كند.

 

راه پله منحني: راه پله منحني يك گزينه دراماتيك و ظريف است كه پيچيدگي و جذابيت بصري را به هر فضايي اضافه مي كند. اين مي تواند در مواد مختلفي مانند چوب، فلز يا شيشه طراحي شود و مي تواند جزئيات پيچيده اي مانند نرده ها يا نرده ها را در خود جاي دهد.

 

به طور كلي، طراحي يك راه پله به سبك و شخصيت ساختمان و سليقه شخصي و ترجيحات مالك بستگي دارد. اينها تنها چند ايده براي الهام بخشيدن به فرآيند طراحي هستند.


برچسب: خريد سنگ گرانيت ، بهترين سنگ ساختماني ، قيمت سنگ گرانيت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۰۴:۲۰ توسط:آرسانت موضوع: