وبلاگيان وبلاگيان .

وبلاگيان

انواع زبان هاي برنامه نويسي اپليكيشن و محيط هاي برنامه نويسي

انواع زبان هاي برنامه نويسي اپليكيشن و محيط هاي برنامه نويسي

 ديجيتال ماركتينگ، طراحي اپليكيشن

انواع زبان هاي برنامه نويسي براي توسعه موبايل

زبان هاي برنامه نويسي زيادي وجود دارد كه مي توان از آنها براي توسعه برنامه هاي كاربردي موبايل استفاده كرد، اما برخي از محبوب ترين آنها عبارتند از:

جاوا: جاوا يكي از پركاربردترين زبان هاي برنامه نويسي براي توسعه اپليكيشن اندرويد است. اين يك زبان شي گرا است كه يادگيري و استفاده از آن آسان است.

Swift: Swift يك زبان برنامه نويسي است كه براي توسعه برنامه هاي iOS استفاده مي شود. اين زبان در سال 2014 توسط اپل معرفي شد و به سرعت به يكي از محبوب ترين زبان ها براي توسعه برنامه هاي تلفن همراه تبديل شد.

Kotlin: Kotlin يك زبان برنامه نويسي نسبتا جديد است كه براي توسعه برنامه هاي اندرويد استفاده مي شود. اين برنامه توسط JetBrains در سال 2011 معرفي شد و به دليل سينتكس مختصر و سهولت استفاده به سرعت در بين توسعه دهندگان اندرويد محبوبيت پيدا كرد.

Objective-C: Objective-C يك زبان برنامه نويسي است كه براي توسعه اپليكيشن هاي iOS استفاده مي شود. اين يك زبان شي گرا است كه از روزهاي اوليه آيفون براي توسعه iOS استفاده شده است.

سي شارپ: سي شارپ يك زبان برنامه نويسي است كه براي توسعه اپليكيشن هاي موبايلي چند پلتفرمي با استفاده از Xamarin استفاده مي شود. Xamarin يك پلتفرم توسعه است كه به توسعه دهندگان اين امكان را مي دهد تا با استفاده از يك پايگاه كد، برنامه هاي بومي iOS، Android و Windows ايجاد كنند.

جاوا اسكريپت: جاوا اسكريپت يك زبان برنامه نويسي است كه براي توسعه برنامه هاي موبايل هيبريدي با استفاده از چارچوب هايي مانند React Native، Ionic و PhoneGap استفاده مي شود. برنامه هاي تركيبي با استفاده از فناوري هاي وب مانند HTML، CSS و جاوا اسكريپت ساخته مي شوند و سپس در يك محفظه برنامه بومي پيچيده مي شوند تا شبيه برنامه هاي بومي به نظر برسند.

پايتون: پايتون يك زبان برنامه نويسي همه منظوره است كه مي تواند براي توسعه اپليكيشن هاي موبايل با استفاده از چارچوب هايي مانند Kivy و BeeWare استفاده شود. اين چارچوب‌ها به توسعه‌دهندگان اجازه مي‌دهند تا برنامه‌هاي چند پلتفرمي را ايجاد كنند كه مي‌توانند بر روي iOS، Android و ساير پلتفرم‌ها اجرا شوند.

 

زبان جاوا و تاريخچه آن در برنامه نويسي موبايل

جاوا يكي از پركاربردترين زبان هاي برنامه نويسي در توسعه اپليكيشن هاي موبايل، به ويژه براي پلتفرم اندرويد است. تاريخچه جاوا در برنامه نويسي موبايل به اوايل دهه 2000 برمي گردد، زماني كه Sun Microsystems (كه اكنون متعلق به شركت Oracle است) پلت فرم Java ME (Micro Edition) را براي دستگاه هاي تلفن همراه توسعه داد.

Java ME يك نسخه حذف شده از پلتفرم جاوا بود كه به طور خاص براي دستگاه هاي داراي محدوديت منابع مانند تلفن هاي همراه طراحي شده بود. اين شامل مجموعه اي از كتابخانه ها و APIها براي توسعه برنامه هاي كاربردي تلفن همراه، همراه با يك محيط زمان اجرا بود كه به برنامه هاي Java ME اجازه مي داد بدون تغيير در دستگاه هاي تلفن همراه مختلف اجرا شوند.

در ابتدا جاوا ME پلتفرم اصلي براي توسعه اپليكيشن موبايل بود و بسياري از بازي ها و اپليكيشن هاي موبايل با استفاده از اين فناوري توسعه يافتند. با اين حال، با ظهور گوشي هاي هوشمند، Java ME به دليل محدوديت ها و عدم پشتيباني از ويژگي هاي مدرن محبوبيت خود را از دست داد.

در سال 2008، گوگل سيستم عامل اندرويد را منتشر كرد كه مبتني بر هسته لينوكس بود و شامل يك ماشين مجازي جاوا (JVM) به نام Dalvik بود. توسعه دهندگان اندرويد مي توانند برنامه هاي خود را به زبان جاوا بنويسند و Dalvik JVM بايت كد جاوا را به كد ماشيني كه مي تواند روي پلتفرم اندرويد اجرا شود ترجمه مي كند.

از آن زمان، جاوا به زبان برنامه نويسي اصلي براي توسعه اپليكيشن اندرويد تبديل شده است. اين مجموعه اي قوي از كتابخانه ها و API ها را ارائه مي دهد كه توسعه برنامه هاي تلفن همراه با كيفيت بالا را آسان مي كند، و جامعه بزرگي از توسعه دهندگان دارد كه به اكوسيستم آن كمك مي كنند.

اخيراً گوگل اعلام كرد كه در نسخه‌هاي آينده اندرويد از جاوا فاصله مي‌گيرد و به جاي آن زبان برنامه‌نويسي Kotlin را به عنوان زبان ترجيحي براي توسعه برنامه‌هاي اندرويدي به كار مي‌گيرد. با اين حال، جاوا همچنان پشتيباني مي‌شود و تا سال‌هاي آينده به عنوان يك زبان ضروري در دنياي توسعه برنامه‌هاي تلفن همراه باقي خواهد ماند.

بيشتر بخوانيم:چرا تجربه كاربر در بازاريابي ديجيتال مهم است؟

 

پلتفرم هاي برنامه نويسي جاوا براي توليد اپليكيشن

جاوا يك زبان برنامه نويسي همه كاره است كه مي تواند براي توسعه طيف گسترده اي از برنامه ها از جمله برنامه هاي موبايل، برنامه هاي دسكتاپ، برنامه هاي كاربردي وب و غيره استفاده شود. در اينجا برخي از محبوب ترين محيط هاي برنامه نويسي جاوا براي توليد برنامه آورده شده است:

Eclipse

Eclipse يك محيط توسعه يكپارچه منبع باز (IDE) محبوب براي جاوا است. مجموعه اي قدرتمند از ابزارها را براي توسعه جاوا فراهم مي كند، از جمله ويرايشگرهاي كد، اشكال زدا و ابزارهاي بازسازي.

IntelliJ IDEA

 IntelliJ IDEA يك Java IDE قدرتمند است كه توسط JetBrains توسعه يافته است. اين ويژگي هاي پيشرفته اي مانند تجزيه و تحليل كد، ابزارهاي refactoring و پشتيباني داخلي از چارچوب ها و فن آوري هاي مختلف جاوا را ارائه مي دهد.

NetBeans

NetBeans يكي ديگر از برنامه هاي جاوا منبع باز محبوب است كه مجموعه اي غني از ابزارها را براي توسعه جاوا فراهم مي كند. از چارچوب ها و فناوري هاي مختلف جاوا پشتيباني مي كند و همچنين داراي يك رابط كاربر پسند است كه استفاده از آن را آسان مي كند.

Android Studio

اندرويد استوديو IDE رسمي براي توسعه اپليكيشن اندرويد است. اين بر روي IntelliJ IDEA ساخته شده است و مجموعه اي جامع از ابزارها را براي توسعه برنامه هاي اندرويدي با كيفيت بالا با استفاده از جاوا يا كاتلين ارائه مي دهد.

JDeveloper

JDeveloper يك IDE است كه توسط Oracle براي توسعه Java EE (Enterprise Edition) توسعه يافته است. طيف وسيعي از ويژگي‌ها را براي توسعه برنامه‌هاي كاربردي وب، از جمله پشتيباني از JavaServer Faces (JSF)، Java Persistence API (JPA) و غيره ارائه مي‌كند.

BlueJ

BlueJ يك Java IDE سبك وزن است كه براي مبتديان ايده آل است. اين رابط كاربري ساده دارد و طيف وسيعي از ويژگي ها را براي يادگيري برنامه نويسي جاوا فراهم مي كند.

اينها تنها چند نمونه از بسياري از محيط هاي برنامه نويسي جاوا هستند كه براي توليد برنامه در دسترس هستند. انتخاب محيط برنامه نويسي به نيازهاي خاص پروژه و همچنين سطح تجربه و ترجيحات توسعه دهنده بستگي دارد.

 

 

زبان برنامه نويسي سوئيفت و تاريخچه آن در برنامه نويسي موبايل

Swift يك زبان برنامه نويسي است كه توسط اپل در سال 2014 به طور خاص براي توسعه برنامه iOS و maغير مجاز مي باشد توسعه يافته است. سوئيفت به گونه‌اي طراحي شده بود كه جايگزيني سريع‌تر، ايمن‌تر و مدرن‌تر براي Objective-C باشد كه در آن زمان زبان برنامه‌نويسي اصلي براي توسعه برنامه‌هاي iOS و maغير مجاز مي باشد بود.

تاريخچه Swift در برنامه نويسي موبايل با انتشار اولين نسخه Swift در ژوئن 2014 آغاز شد. در آن زمان، Objective-C زبان اصلي بود كه توسط توسعه دهندگان براي ايجاد برنامه هاي iOS و maغير مجاز مي باشد استفاده مي شد. با اين حال، سوئيفت به دليل سادگي، نحو مدرن و عملكرد به سرعت در بين توسعه دهندگان محبوبيت پيدا كرد.

يكي از مزاياي كليدي سوئيفت توانايي آن در كار يكپارچه با فريم ورك‌هاي Cocoa و Cocoa Touch اپل است كه براي ساخت رابط كاربري براي برنامه‌هاي iOS و maغير مجاز مي باشد استفاده مي‌شود. Swift همچنين ويژگي‌هاي قدرتمندي مانند اختياري، بسته شدن و استنتاج نوع را ارائه مي‌كند كه نوشتن كد امن‌تر و مطمئن‌تر را براي توسعه‌دهندگان آسان‌تر مي‌كند.

از زمان انتشار، سوئيفت به زبان برنامه نويسي ترجيحي براي توسعه اپليكيشن iOS و maغير مجاز مي باشد تبديل شده است. اين توسط ميليون ها توسعه دهنده در سراسر جهان استفاده مي شود و داراي اكوسيستم رو به رشدي از كتابخانه ها و چارچوب هاي شخص ثالث است كه آن را حتي قدرتمندتر مي كند.

با انتشار Swift 5 در سال 2019، اپل پشتيباني از ويژگي‌هاي جديدي مانند پايداري ABI را اضافه كرد كه سازگاري كتابخانه‌هاي سوئيفت را در نسخه‌هاي مختلف زبان بهبود مي‌بخشد و عملكرد را براي پردازش رشته‌ها و جستجوي اعضاي پويا بهبود مي‌بخشد.

به طور كلي، سوئيفت تأثير قابل توجهي بر برنامه‌نويسي موبايل داشته است و به توسعه برنامه‌ها براي توسعه‌دهندگان در سراسر جهان در دسترس‌تر و كارآمدتر كمك كرده است.

 

 

پلتفرم هاي برنامه نويسي سوئيفت براي توليد اپليكيشن

Swift يك زبان برنامه نويسي است كه توسط اپل به طور خاص براي توسعه برنامه iOS، maغير مجاز مي باشد و watchOS توسعه يافته است. در اينجا برخي از محبوب ترين پلتفرم هاي برنامه نويسي Swift براي توسعه برنامه آورده شده است:

Xcode

Xcode محيط توسعه يكپارچه رسمي (IDE) براي توسعه برنامه Swift و iOS/maغير مجاز مي باشد است. مجموعه كاملي از ابزارها را براي ساخت، آزمايش و استقرار برنامه هاي سوئيفت، از جمله ويرايشگرهاي كد، ابزارهاي اشكال زدايي و طراح رابط كاربري ارائه مي دهد.

AppCode

AppCode يك IDE جايگزين براي توسعه سوئيفت است كه طيف وسيعي از ويژگي‌هاي پيشرفته مانند تجزيه و تحليل كد، ابزارهاي بازسازي و پشتيباني از چندين زبان را ارائه مي‌كند.

Swift Playgrounds

Swift Playgrounds يك برنامه آي پد است كه روشي سرگرم كننده و تعاملي را براي مبتديان براي يادگيري برنامه نويسي Swift فراهم مي كند. اين شامل مجموعه اي از آموزش ها و چالش هايي است كه مفاهيم اوليه برنامه نويسي و نحو سوئيفت را آموزش مي دهد.

Vapor

Vapor يك چارچوب وب براي سوئيفت است كه به توسعه دهندگان اين امكان را مي دهد تا با استفاده از Swift برنامه هاي سمت سرور بسازند. طيف وسيعي از ويژگي‌ها مانند جريان داده در زمان واقعي، پشتيباني WebSocket و پشتيباني از چندين پايگاه داده را ارائه مي‌كند.

Perfect

Perfect يكي ديگر از چارچوب هاي وب براي Swift است كه براي ساخت برنامه هاي وب سريع و مقياس پذير طراحي شده است. ويژگي هايي مانند اسكريپت Swift سمت سرور، پشتيباني از چندين پايگاه داده و طيف وسيعي از افزونه ها و افزونه ها را ارائه مي دهد.

Kitura

Kitura يك چارچوب وب براي سوئيفت است كه براي ساخت برنامه هاي وب در سطح سازماني طراحي شده است. طيف وسيعي از ويژگي‌ها مانند پشتيباني از APIهاي REST، سوكت‌هاي وب بلادرنگ و ادغام با ساير كتابخانه‌ها و چارچوب‌هاي سوئيفت را ارائه مي‌كند.

اينها تنها چند نمونه از بسياري از پلتفرم هاي برنامه نويسي سوئيفت هستند كه براي توسعه برنامه در دسترس هستند. انتخاب پلت فرم برنامه نويسي به نيازهاي خاص پروژه و همچنين سطح تجربه و ترجيحات توسعه دهنده بستگي دارد.

 

زبان برنامه نويسي : Kotlin و تاريخچه آن در برنامه نويسي موبايل

Kotlin يك زبان برنامه نويسي مدرن است كه توسط JetBrains در سال 2011 توسعه يافته است. اين زبان به گونه اي طراحي شده است كه جايگزيني مختصر و گوياتر براي جاوا باشد، با تمركز بر بهبود بهره وري توسعه دهندگان و كاهش احتمال خطا.

تاريخچه كاتلين در برنامه نويسي موبايل با پذيرش آن توسط گوگل به عنوان زبان ترجيحي براي توسعه برنامه اندرويد در سال 2017 آغاز شد. قبل از اين، جاوا زبان اصلي مورد استفاده براي توسعه برنامه اندرويد بود. با اين حال، كاتلين به دليل سهولت استفاده، رسا و بررسي قوي تايپ، به سرعت در ميان توسعه دهندگان اندرويد محبوبيت پيدا كرد.

يكي از مزيت هاي كليدي Kotlin قابليت همكاري يكپارچه آن با جاوا است كه به توسعه دهندگان كمك مي كند تا كد Kotlin را در پروژه هاي موجود اندرويد مبتني بر جاوا ادغام كنند. Kotlin همچنين طيف وسيعي از ويژگي‌ها مانند ايمني پوچ، توابع برنامه‌هاي افزودني و برنامه‌هاي مشترك را ارائه مي‌كند كه نوشتن كد امن‌تر و كارآمدتر را براي توسعه‌دهندگان آسان‌تر مي‌كند.

از زمان پذيرش توسط گوگل، كاتلين به يكي از سريع‌ترين زبان‌هاي برنامه‌نويسي در حال رشد در توسعه موبايل تبديل شده است. اين توسط ميليون ها توسعه دهنده در سراسر جهان استفاده مي شود و داراي اكوسيستم رو به رشدي از كتابخانه ها و چارچوب هاي شخص ثالث است كه آن را حتي قدرتمندتر مي كند.

علاوه بر توسعه برنامه اندرويد، Kotlin براي توسعه سمت سرور، توسعه وب و توسعه برنامه هاي دسكتاپ نيز استفاده مي شود. JetBrains همچنين طيف وسيعي از ابزارها را براي توسعه Kotlin ارائه مي دهد، از جمله IntelliJ IDEA IDE و Kotlin Playground آنلاين IDE.

به طور كلي، كاتلين تأثير قابل توجهي بر برنامه‌نويسي موبايل داشته است و به توسعه برنامه‌ها براي توسعه‌دهندگان در سراسر جهان كارآمدتر و لذت‌بخش‌تر كمك كرده است.

 

پلتفرم هاي برنامه نويسي Kotlin براي توليد اپليكيشن

Kotlin يك زبان برنامه نويسي مدرن است كه براي توسعه برنامه هاي كاربردي مختلف استفاده مي شود. در اينجا برخي از محبوب ترين پلتفرم هاي برنامه نويسي Kotlin براي توسعه برنامه آورده شده است:

اندرويد استوديو

اندرويد استوديو محيط توسعه يكپارچه رسمي (IDE) براي توسعه اپليكيشن اندرويد است و از Kotlin پشتيباني كامل مي كند. اين شامل طيف وسيعي از ابزارها براي ساخت، آزمايش و استقرار برنامه‌هاي اندرويد، از جمله ويرايشگرهاي كد، ابزارهاي اشكال زدايي و ويرايشگر طرح‌بندي بصري است.

IntelliJ IDEA

IntelliJ IDEA يك IDE محبوب براي توسعه Kotlin است كه از طيف گسترده اي از زبان هاي برنامه نويسي پشتيباني مي كند. اين شامل طيف وسيعي از ويژگي ها مانند تجزيه و تحليل كد، ابزار refactoring و ادغام با ابزارهاي ساخت محبوب مانند Gradle است.

Eclipse

Eclipse يكي ديگر از IDE هاي محبوب است كه از توسعه Kotlin پشتيباني مي كند، اگرچه براي نصب نياز به پلاگين هاي اضافي دارد. اين شامل ويژگي هايي مانند تكميل كد، ابزارهاي refactoring و ادغام با ابزارهاي ساخت محبوب است.

Ktor

Ktor يك چارچوب وب براي Kotlin است كه براي ساخت برنامه هاي ناهمزمان و رويداد محور طراحي شده است. طيف وسيعي از ويژگي‌ها مانند پشتيباني از HTTP و WebSockets، ادغام آسان با منابع داده مختلف و پشتيباني از پلتفرم‌هاي ابري را ارائه مي‌دهد.

Spring Boot

Spring Boot يك چارچوب وب محبوب براي ساخت برنامه هاي كاربردي در سطح سازماني است و پشتيباني كامل از Kotlin را فراهم مي كند. اين شامل طيف وسيعي از ويژگي ها مانند پشتيباني از API هاي REST، جريان داده در زمان واقعي، و ادغام با منابع مختلف داده است.

Javalin

Javalin يك چارچوب وب سبك براي Kotlin است كه براي استفاده آسان و تنظيم سريع طراحي شده است. طيف وسيعي از ويژگي‌ها مانند پشتيباني از HTTP و WebSockets، ادغام آسان با منابع داده مختلف و پشتيباني از پلتفرم‌هاي ابري را ارائه مي‌دهد.

اينها تنها چند نمونه از بسياري از پلتفرم هاي برنامه نويسي Kotlin هستند كه براي توسعه برنامه در دسترس هستند. انتخاب پلت فرم برنامه نويسي به نيازهاي خاص پروژه و همچنين سطح تجربه و ترجيحات توسعه دهنده بستگي دارد.

 

زبان برنامه نويسي Objective-C و تاريخچه آن در برنامه نويسي موبايل

Objective-C يك زبان برنامه نويسي همه منظوره و شي گرا است كه در دهه 1980 توسط براد كاكس و تام لاو توسعه يافت. اين زبان عمدتاً در سيستم عامل Mac OS X اپل استفاده شد و به زبان اصلي مورد استفاده براي توسعه برنامه maغير مجاز مي باشد و iOS تبديل شد.

تاريخچه Objective-C در برنامه نويسي موبايل با عرضه آيفون در سال 2007 آغاز شد. اپل كيت توسعه نرم افزار iOS (SDK) را معرفي كرد كه شامل Objective-C به عنوان زبان اصلي براي توسعه برنامه هاي iOS بود. Objective-C به دليل سهولت استفاده، نحو منعطف و توانايي ادغام با كدهاي C و C++ در بين توسعه دهندگان محبوب بود.

يكي از ويژگي‌هاي كليدي Objective-C ماهيت پويايي آن است كه به توسعه‌دهندگان اجازه مي‌دهد تا كدي بنويسند كه در زمان اجرا قابل تغيير باشد. اين امر نوشتن كدهاي انعطاف‌پذيرتر و سازگارتر را آسان‌تر كرد، به‌ويژه براي رابط‌هاي كاربري، كه به ميزان بالايي از تعامل نياز دارند.

Objective-C همچنين طيف وسيعي از ويژگي‌ها مانند شمارش خودكار مرجع (ARC) را ارائه كرد كه به ساده‌سازي مديريت حافظه و كاهش پتانسيل نشت حافظه كمك كرد. علاوه بر اين، Objective-C داراي يك جامعه بزرگ از توسعه دهندگان و يك اكوسيستم غني از كتابخانه ها و ابزارهاي شخص ثالث بود كه ساخت و استقرار برنامه هاي iOS با كيفيت بالا را براي توسعه دهندگان آسان تر مي كرد.

با وجود محبوبيت، Objective-C به دليل منحني يادگيري شيب دار، نحو پيچيده و عدم پشتيباني از مفاهيم برنامه نويسي مدرن مانند برنامه نويسي تابعي با انتقاداتي مواجه شد. در سال 2014، اپل زبان برنامه نويسي جديد Swift را معرفي كرد كه براي رسيدگي به اين مسائل و ارائه رويكردي مدرن و ساده تر براي توسعه iOS طراحي شده است.

امروزه، در حالي كه سوئيفت تا حد زيادي جايگزين Objective-C به عنوان زبان اصلي براي توسعه برنامه هاي iOS شده است، Objective-C همچنان يك زبان مهم در تاريخ برنامه نويسي موبايل است و همچنان براي نگهداري برنامه هاي قديمي و يكپارچه سازي با پايگاه هاي كد موجود استفاده مي شود.

 

محيط هاي برنامه نويسي Objective-C براي توليد اپليكيشن

Objective-C يك زبان برنامه نويسي است كه در درجه اول براي توسعه برنامه هاي maغير مجاز مي باشد و iOS استفاده مي شود. در اينجا برخي از محبوب ترين محيط هاي برنامه نويسي Objective-C براي توسعه برنامه ها آورده شده است:

Xcode

Xcode محيط توسعه يكپارچه رسمي (IDE) براي توسعه برنامه maغير مجاز مي باشد و iOS است و پشتيباني كامل از Objective-C را ارائه مي دهد. اين شامل طيف وسيعي از ابزارها براي ساخت، آزمايش و استقرار برنامه‌هاي maغير مجاز مي باشد و iOS، از جمله ويرايشگرهاي كد، ابزارهاي اشكال زدايي و ويرايشگر طرح‌بندي بصري است.

AppCode

AppCode يك IDE جايگزين براي توسعه برنامه maغير مجاز مي باشد و iOS است كه پشتيباني كامل از Objective-C را ارائه مي دهد. اين شامل طيف وسيعي از ويژگي ها مانند تجزيه و تحليل كد، ابزارهاي refactoring و ادغام با ابزارهاي ساخت محبوب مانند CocoaPods و Carthage است.

Eclipse

Eclipse يك IDE محبوب است كه از توسعه Objective-C پشتيباني مي كند، اگرچه نياز به نصب افزونه هاي اضافي دارد. اين شامل ويژگي هايي مانند تكميل كد، ابزارهاي refactoring و ادغام با ابزارهاي ساخت محبوب است.

كد ويژوال استوديو

كد ويژوال استوديو يك IDE سبك وزن است كه از توسعه Objective-C با استفاده از پلاگين ها پشتيباني مي كند. اين شامل طيف وسيعي از ويژگي ها مانند تكميل كد، ابزارهاي اشكال زدايي و ادغام با ابزارهاي ساخت محبوب است.

GNUStep

GNUStep يك چارچوب توسعه منبع باز است كه طيف وسيعي از ابزارها را براي توسعه برنامه هاي Objective-C در لينوكس، ويندوز و maغير مجاز مي باشد فراهم مي كند. اين شامل ويژگي هايي مانند كتابخانه رابط كاربري گرافيكي، كتابخانه پايگاه داده و پشتيباني از محاسبات توزيع شده است.

اينها تنها چند نمونه از بسياري از محيط هاي برنامه نويسي Objective-C هستند كه براي توسعه برنامه در دسترس هستند. انتخاب محيط برنامه نويسي به نيازهاي خاص پروژه و همچنين سطح تجربه و ترجيحات توسعه دهنده بستگي دارد.

زبان سي شارپ و تاريخچه آن در برنامه نويسي موبايل

سي شارپ (با تلفظ “C sharp”) يك زبان برنامه نويسي مدرن و همه منظوره است كه توسط مايكروسافت در اوايل دهه 2000 توسعه يافت. در حالي كه در ابتدا براي توسعه برنامه هاي كاربردي دسكتاپ توسعه يافته بود، C# از آن زمان به يك زبان مهم در برنامه نويسي تلفن همراه، به ويژه براي توسعه برنامه هاي كاربردي براي پلتفرم هاي ويندوز و اندرويد تبديل شده است.

سي شارپ اولين بار در سال 2000 به عنوان بخشي از چارچوب دات نت مايكروسافت معرفي شد كه براي ارائه يك پلتفرم يكپارچه براي توسعه برنامه هاي دسكتاپ و وب طراحي شده بود. سي شارپ به گونه اي طراحي شده است كه ساده، ايمن و شي گرا باشد، با ويژگي هايي مانند مديريت خودكار حافظه، جمع آوري زباله، و پشتيباني از هر دو الگوي برنامه نويسي كاربردي و ضروري.

در روزهاي اوليه برنامه نويسي موبايل، سي شارپ عمدتاً براي توسعه برنامه هاي كاربردي ويندوز موبايل استفاده مي شد. با اين حال، با ظهور اندرويد و معرفي پلتفرم توسعه Xamarin، سي شارپ به يك زبان مهم براي توسعه اپليكيشن هاي موبايلي چند پلتفرمي تبديل شد.

Xamarin يك پلتفرم توسعه بين پلتفرم محبوب است كه به توسعه دهندگان اجازه مي دهد كدهاي C# را بنويسند كه مي تواند در برنامه هاي اصلي iOS، Android و Windows كامپايل شود. Xamarin طيف وسيعي از ويژگي‌ها مانند اشتراك‌گذاري كد را فراهم مي‌كند كه به توسعه‌دهندگان اجازه مي‌دهد يك بار كد بنويسند و از آن در چندين پلتفرم استفاده كنند، و مجموعه‌اي جامع از كتابخانه‌ها براي دسترسي به APIهاي بومي و عناصر UI.

امروزه سي شارپ يكي از محبوب‌ترين زبان‌ها براي توسعه موبايل، به‌ويژه در اكوسيستم‌هاي ويندوز و اندرويد است. همچنان براي توسعه برنامه‌هاي بين پلتفرمي با استفاده از Xamarin و همچنين براي توسعه برنامه‌هاي بومي ويندوز با استفاده از پلتفرم ويندوز جهاني (UWP) استفاده مي‌شود.

 

 

محيط هاي برنامه نويسي سي شارپ براي توليد اپليكيشن

سي شارپ يك زبان برنامه نويسي مدرن و همه منظوره است كه به طور گسترده براي توسعه برنامه هاي دسكتاپ، وب و موبايل استفاده مي شود. در اينجا تعدادي از محبوب ترين محيط هاي برنامه نويسي سي شارپ براي توليد برنامه آورده شده است:

ويژوال استوديو

ويژوال استوديو محيط توسعه يكپارچه رسمي (IDE) براي توسعه سي شارپ است و طيف وسيعي از ويژگي‌ها مانند ويرايشگرهاي كد، ابزارهاي اشكال زدايي و ويرايشگر طرح‌بندي بصري را ارائه مي‌دهد. اين به طور گسترده براي توسعه برنامه هاي دسكتاپ، وب و موبايل در پلت فرم ويندوز استفاده مي شود.

كد ويژوال استوديو

كد ويژوال استوديو يك IDE سبك وزن و چند پلتفرمي است كه از توسعه سي شارپ با استفاده از پلاگين ها پشتيباني مي كند. اين شامل طيف وسيعي از ويژگي ها مانند تكميل كد، ابزارهاي اشكال زدايي و ادغام با ابزارهاي ساخت محبوب است.

Xamarin Studio

Xamarin Studio يك IDE جايگزين براي توسعه C# است كه به طور خاص براي توسعه برنامه‌هاي كاربردي تلفن همراه چند پلتفرمي با استفاده از پلتفرم توسعه Xamarin طراحي شده است. اين شامل طيف وسيعي از ويژگي ها مانند به اشتراك گذاري كد، ابزارهاي اشكال زدايي و ادغام با ابزارهاي ساخت محبوب است.

JetBrains Rider

JetBrains Rider يك IDE بين پلتفرمي است كه از توسعه C# و همچنين ساير زبان هاي برنامه نويسي مانند JavaScript، HTML و CSS پشتيباني مي كند. اين شامل طيف وسيعي از ويژگي ها مانند تكميل كد، ابزارهاي بازسازي و ادغام با ابزارهاي ساخت محبوب است.

MonoDevelop

MonoDevelop يك IDE منبع باز است كه از توسعه C# و همچنين ساير زبان هاي برنامه نويسي مانند F# و Visual Basic پشتيباني مي كند. اين شامل طيف وسيعي از ويژگي ها مانند تكميل كد، ابزارهاي اشكال زدايي و ادغام با ابزارهاي ساخت محبوب است.

اينها تنها چند نمونه از بسياري از محيط هاي برنامه نويسي سي شارپ هستند كه براي توليد برنامه در دسترس هستند. انتخاب محيط برنامه نويسي به نيازهاي خاص پروژه و همچنين سطح تجربه و ترجيحات توسعه دهنده بستگي دارد.

زبان جاوا اسكريپت و تاريخچه آن در برنامه نويسي موبايل

جاوا اسكريپت يك زبان برنامه نويسي سطح بالا، پويا و تفسير شده است كه در ابتدا براي توسعه وب توسعه داده شد. در سال 1995 توسط Brendan Eich در نت اسكيپ ايجاد شد و ابتدا موكا نام داشت، سپس قبل از اينكه نام فعلي خود را تغيير دهد به LiveScript تغيير يافت.

جاوا اسكريپت به يكي از محبوب ترين زبان هاي برنامه نويسي در جهان تبديل شده است، به طوري كه تخمين زده مي شود 95٪ از تمام وب سايت ها از آن به شكلي استفاده مي كنند. محبوبيت آن منجر به استفاده از آن فراتر از توسعه وب، از جمله برنامه نويسي موبايل شده است.

در برنامه نويسي موبايل، جاوا اسكريپت عمدتاً به دو صورت استفاده مي شود:

برنامه هاي كاربردي تلفن همراه تركيبي: برنامه هاي كاربردي تلفن همراه تركيبي با استفاده از فناوري هاي وب مانند HTML، CSS و جاوا اسكريپت توسعه داده مي شوند و در يك ظرف بومي پيچيده مي شوند. اين به آنها اجازه مي دهد مانند يك برنامه بومي توزيع و نصب شوند، اما همچنان به API هاي وب دسترسي داشته باشند و با استفاده از فناوري هاي وب آشنا توسعه يابند. فريمورك هاي محبوب توسعه موبايل هيبريدي كه از جاوا اسكريپت استفاده مي كنند عبارتند از Apache Cordova (قبلا PhoneGap)، Ionic Framework و React Native.

برنامه هاي كاربردي وب پيشرو (PWA): PWA ها برنامه هاي كاربردي وب هستند كه به گونه اي قابل اعتماد، سريع و جذاب طراحي شده اند و مي توان از طريق مرورگر وب به آنها دسترسي داشت يا روي دستگاه تلفن همراه نصب كرد. PWA ها با استفاده از فناوري هاي وب مانند HTML، CSS و جاوا اسكريپت توسعه يافته اند و مي توانند بسياري از ويژگي هاي مشابه برنامه هاي بومي مانند اعلان هاي فشار و دسترسي آفلاين را ارائه دهند.

جاوا اسكريپت سابقه طولاني در توسعه وب دارد و از آن زمان به برنامه نويسي موبايل از طريق برنامه هاي كاربردي موبايل هيبريدي و PWA دسترسي پيدا كرده است. اين زبان همچنان يك زبان مهم در توسعه تلفن همراه است، به ويژه در توسعه چند پلتفرمي با استفاده از چارچوب هايي مانند Apache Cordova و React Native.

 

محيط هاي برنامه جاوا اسكريپت شارپ براي توليد اپليكيشن

جاوا اسكريپت در درجه اول براي توسعه وب و استفاده از موبايل مي شود و مي توان از آن در محيط هاي برنامه نويسي بسيار متنوعي استفاده كرد. در اينجا چند مورد از محبوب ترين محيط ها براي توليد برنامه ها با استفاده از جاوا اسكريپت آورده شده است:

كد ويژوال استوديو

كد ويژوال استوديو يك ويرايشگر كد سبك وزن و چند پلتفرمي است كه از توسعه جاوا اسكريپت با استفاده از افزونه ها پشتيباني مي كند. اين شامل ويژگي هايي مانند كد تكميلي، ابزارهاي اشكال زدايي، و يكپارچه سازي كنترل نسخه است كه آن را به يك انتخاب محبوب براي توسعه وب و تبديل موبايل مي كند.

WebStorm

WebStorm يك IDE است كه به طور خاص براي توسعه وب از جمله جاوا اسكريپت، HTML و CSS طراحي شده است. اين شامل ويژگي هايي مانند تكميل كد هوشمند، ابزارهاي اشكال زدايي و ادغام با ابزارهاي ساخت محبوب و سيستم هاي كنترل نسخه است.

Sublime Text

Sublime Text يك ويرايشگر كد محبوب است كه از توسعه جاوا اسكريپت از طريق افزونه ها پشتيباني مي كند. اين شامل ويژگي هايي است كه نشان مي دهد، كد تكميلي و ويرايش چندگانه است.

Atom

Atom يك ويرايشگر كد منبع باز است كه توسط GitHub توسعه يافته است كه از توسعه جاوا اسكريپت از طريق افزونه ها پشتيباني مي كند. اين شامل ويژگي هايي كه برجسته كردن كد، تكميل خودكار هوشمند و ادغام با ابزارهاي ساخت محبوب است.

Eclipse

Eclipse يك IDE محبوب است كه از زبان هاي برنامه نويسي از جمله جاوا اسكريپت پشتيباني مي كند. اين شامل ويژگي هايي مانند تكميل كد، ابزارهاي اشكال زدايي و ادغام با ابزارهاي ساخت محبوب و سيستم هاي كنترل نسخه است.

اينها تنها چند نمونه از محيط هاي برنامه نويسي بسيار موجود براي توليد برنامه هاي كاربردي با استفاده از جاوا اسكريپت هستند. انتخاب محيط به نيازهاي پروژه هاي خاص و همچنين سطح تجربه و طرح توسعه ارائه دهنده دارد.

 

زبان برنامه نويسي پايتون و تاريخچه آن در برنامه نويسي موبايل

پايتون يك زبان برنامه نويسي سطح بالا و همه منظوره است كه در سال 1991 توسط Guido van Rossum ساخته شد. اگرچه پايتون در درجه اول براي توسعه وب، محاسبات علمي و تجزيه و تحليل داده ها استفاده مي شود، اما مي توان از آن براي برنامه نويسي موبايل نيز استفاده كرد.

چندين چارچوب و ابزار موجود است كه به توسعه دهندگان اجازه مي دهد از پايتون براي توسعه اپليكيشن موبايل استفاده كنند. يكي از فريم ورك هاي محبوب Kivy است، يك كتابخانه منبع باز پايتون براي توسعه برنامه هاي موبايل و ديگر برنامه هاي كاربردي چند لمسي. Kivy از طيف گسترده اي از پلتفرم ها از جمله اندرويد، iOS، ويندوز، maغير مجاز مي باشد و لينوكس پشتيباني مي كند.

يكي ديگر از چارچوب هاي محبوب براي توسعه موبايل با پايتون BeeWare است كه شامل مجموعه اي از ابزارها و كتابخانه ها براي توسعه برنامه هاي موبايل، برنامه هاي دسكتاپ و برنامه هاي وب با استفاده از پايتون است. BeeWare شامل چندين ابزار است كه بسته بندي و توزيع برنامه هاي Python را به عنوان برنامه هاي بومي براي iOS و Android آسان مي كند.

محبوبيت پايتون به عنوان زباني براي محاسبات علمي و تجزيه و تحليل داده ها همچنين منجر به توسعه چندين برنامه تلفن همراه براي اين اهداف شده است، مانند Pydroid، يك IDE پايتون 3 براي اندرويد كه به كاربران اجازه مي دهد كد پايتون را بنويسند، كامپايل كنند و روي موبايل خود اجرا كنند. دستگاه ها

به طور كلي، در حالي كه پايتون به اندازه برخي از زبان‌هاي ديگر مانند جاوا يا سوئيفت براي توسعه موبايل استفاده نمي‌شود، اما همچنان گزينه‌اي مناسب براي توسعه‌دهندگاني است كه به دنبال ايجاد اپليكيشن‌هاي موبايل با استفاده از پايتون هستند.

 

محيط هاي برنامه نويسي پايتون براي توليد اپليكيشن

پايتون يك زبان برنامه نويسي سطح بالا و تفسير شده است كه براي طيف گسترده اي از برنامه ها از جمله توسعه وب، محاسبات علمي و تجزيه و تحليل داده ها استفاده مي شود. در اينجا تعدادي از محبوب ترين محيط هاي برنامه نويسي براي توليد برنامه هاي كاربردي با استفاده از پايتون آورده شده است:

PyCharm

PyCharm يك IDE قدرتمند است كه به طور خاص براي توسعه پايتون طراحي شده است. اين شامل ويژگي هايي مانند تكميل كد هوشمند، ابزارهاي اشكال زدايي و ادغام با ابزارهاي ساخت محبوب و سيستم هاي كنترل نسخه است.

Spyder

Spyder يك IDE منبع باز است كه به طور خاص براي محاسبات علمي و تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از پايتون طراحي شده است. اين شامل ويژگي هايي مانند برجسته كردن نحو، تكميل كد و ادغام با كتابخانه هاي علمي محبوب مانند NumPy و Pandas است.

Jupyter Notebook

Jupyter Notebook يك برنامه وب منبع باز است كه به كاربران اجازه مي دهد اسنادي را ايجاد و به اشتراك بگذارند كه شامل كد زنده، تجسم ها و متن روايت است. اغلب براي تجزيه و تحليل داده ها، محاسبات علمي و برنامه هاي كاربردي يادگيري ماشين استفاده مي شود.

كد ويژوال استوديو

كد ويژوال استوديو يك ويرايشگر كد سبك وزن و چند پلتفرمي است كه از توسعه پايتون با استفاده از پلاگين ها پشتيباني مي كند. اين شامل ويژگي هايي مانند تكميل كد، ابزارهاي اشكال زدايي، و يكپارچه سازي كنترل نسخه است كه آن را به يك انتخاب محبوب براي توسعه وب و موبايل تبديل مي كند.

IDLE

IDLE محيط توسعه يكپارچه پيش فرض است كه با پايتون ارائه مي شود. اين شامل ويژگي هايي مانند برجسته سازي نحو، تكميل كد و پوسته پايتون براي تست تعاملي و اشكال زدايي است.

اينها تنها چند نمونه از محيط هاي برنامه نويسي بسيار موجود براي توليد برنامه هاي كاربردي با استفاده از پايتون هستند. انتخاب محيط به نيازهاي خاص پروژه و همچنين سطح تجربه و ترجيحات توسعه دهنده بستگي دارد.

تيم برنامه نويسي موبايل آرسانت

مجموعه آرسانت با بهره مندي از كارشناسان مجرب و حرفه اي , انواع برنامه و اپليكشن هاي موبايل بر حسب نياز و كاربري شما طراحي مي نمايند.

 


برچسب: طراحي سايت ، سئو، طراحي اپليكيشن موبايل،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ فروردين ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۱۱:۱۶ توسط:آرسانت موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :